SFABIL102U Organrelateret farmakologi I
Organ Related Pharmacology I
Undervisningen indeholder følgende emner:
- Hjerte/kredsløbets opbygning og funktion, herunder lægemidler som antiarytmika og antihypertensiva.
- Respirationssystemets opbygning og funktion, herunder blodets transport af luftarter samt lungelidelser og lægemidler til behandling heraf
- Nyrefunktionen med hovedvægten lagt på clearance og tubulusfunktioner samt syre/base regulation, lægemidler med virkning på organismens salt og vandbalance og ekskretion af lægemidler.
- Rheumatiske sygdomme. Bevægeapparatets anatomi og lægemidler med virkning på rheumatiske lidelser.
- Immunologi. Immunosuppressiva/-stimulantia, histamin/antihistaminer.
- Infektioner. Antibakterielle-, antivirale- (bl.a. HIV), antimykotiske-, antiparasitære midler (bl.a. malaria) og antelmintika.
- Lægemiddelforgiftninger/-bivirkninger/-interaktioner.
- Cancerterapi
- Genterapi
Formål
Formålet med undervisningen er at bibringe de studerende en anatomisk/fysiologisk viden om organers opbygning og funktion, samt på baggrund af denne viden forstå lægemidlers virkningsmekanisme, effekter og anvendelse.
Målbeskrivelse
Ved afslutningen af kurset skal den studerende kunne:
Viden:
- Forstå den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder organismens kontrol- og styringssystemer.
- Forstå konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
- For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have kendskab til skæbne i organismen, virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.
Færdighed:
- Redegøre for ovenstående under anvendelse af korrekt terminologi
- Analysere/foretage beregninger udfra datasæt fra målinger af relevante variable for at drage konklusioner om organernes funktion
- (Kombinere elementer af viden fra forskellige fagelementer for at) foretage videnskabeligt baseret ræsonnement om organfunktion under givne omstændigheder
Kompetence:
- Indgå i rationel informationsudveksling med andre (eg. forskere, læger, lægmand) om fagets emner
- Vurdere valg af farmaka under givne omstændigheder
- Selvstændigt tilegne sig yderligere uddannelse indenfor emneområdet på bagrund af fagelementerne
- Silverthorn, Human Physiology, 6th ed., Pearson.
- Rang, H. P., Dale, M. M., Ritter, J. M & Moore, P.K.: Pharmacology, 7th ed., Elsevier,
Formelsamling, som den fremgår af kursets hjemmeside
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Forberedelse
- 120
- Forelæsninger
- 37
- Kollokvier
- 6
- I alt
- 165
- Point
- 6 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 2 timer med opsyn.Skriftlig prøve af 2 timers varighed
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
Ud over de standardprogrammer/værktøjer som er beskrevet under eksamener fra det sundhedsvidenskabelige fakultet på http://pc-eksamen.ku.dk/ er der ved denne eksamen tilgang til MathType.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Karakterbeskrivelse
12 - Fremragende
Besvarelsen er velstruktureret og formidlingen er klar og præcis.
Eksaminanden demonstrerer omfattende overblik og inddrager med
indgående faglig indsigt relevante faglige elementer i givne
problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en
helhedsbetragtning og med få uvæsentlige mangler:
- Overbevisende at kunne redegøre for den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder organismens kontrol- og styringssystemer.
- Overbevisende at kunne redegøre for konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
- For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have et sikkert kendskab til skæbne i organismen, virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.
7 - God
Besvarelsen er sammenhængende og formidlingen er nogenlunde klar og
præcis. Eksaminanden demonstrerer overblik og inddrager med faglig
indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger.
Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med nogle
mangler:
- Rimelig sikkert at kunne redegøre for den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder organismens kontrol- og styringssystemer.
- Rimelig sikkert at kunne redegøre for konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
- For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have kendskab til skæbne i organismen, virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.
02 - Tilstrækkelig
Besvarelsen er noget usammenhængende og formidlingen er noget uklar
og mangler præcision. Eksaminanden demonstrerer mindre overblik og
inddrager kun i vist omfang relevante faglige elementer i givne
problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en
helhedsbetragtning i begrænset omfang og med flere væsentlige
mangler:
- Acceptabelt at kunne redegøre for den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder organismens kontrol- og styringssystemer.
- Acceptabelt at kunne redegøre for konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
- For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have et acceptabelt kendskab til skæbne i organismen, virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFABIL102U
- Point
- 6 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- 5. Semester
- Kursuskapacitet
- 190
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi
Kursusansvarlige
- Anne Byriel Walls (3-65667b4477797268326f7932686f)