NNEK21005U Neurobiologiens grundlag for bevægelse, kognition og læring
The Neurobiological Basis of Action, Learning and Cognition
Kandidatuddannelsen i humanfysiologi
Kandidatuddannelsen i humanfysiologi med sidefag
I kurset vil vi belyse det neurobiologiske grundlag for
motoriske og kognitive evner og undersøge hvordan kognitive og
motoriske funktioner påvirker hinanden. Kurset fokuserer også på
læringsmekanismer og tager et neurobiologisk perspektiv for at
forstå:
1) Betydningen af kognitive funktioner for motorisk funktion i
sundhed og sygdom (hukommelse, opmærksomhed, sprog, følelser).
2) Neurobiologiske mekanismer, der ligger til grund for hverdagsfærdigheder og specialiserede motoriske færdigheder.
3) Det fælles grundlag for kognitive og motoriske evner samt mekanismer, involveret i læring
4) Brug af fysisk aktivitet og bevægelsesberigede
læringsaktiviteter til at understøtte kognitiv præstation og
indlæring generelt.
Kurset forsøger at fremme en integreret forståelse af
neurobiologien, der strækker sig fra grundlæggende molekylære
mekanismer til hjernens netværksdynamikker og relationen til
adfærd. Derudover diskuterer kurset, hvordan plasticitet i
centralnervesystemet ligger til grund for læring og ændringer i
adfærd. De studerende bliver introduceret til forskellige metodiske
tilgange til at undersøge menneskelig adfærd og de underliggende
mekanismer. Dette inkluderer praktisk erfaring med
elektrofysiologiske og billedddannende teknikker.
VIDEN:
- Opnå viden om hjernens organisation på flere forskellige niveauer med hensyn til enkelte neuroner, lokale og globale aktivitetsnetværk og motorisk ydeevne.
- Opnå viden om fordelene og begrænsningerne ved forskellige naturvidenskabelige neurobiologiske forskningsmetoder og eksperimentelle adfærdsmodeller.
- Kunne beskrive hvordan opmærksomhed, arbejdshukommelse og sprog kritisk påvirker motorisk præstation og give eksempler på de neurale netværk, der styr deres indflydelse.
- Kunne forklare hvordan fysisk aktivitet og bevægelsesberiget
læring kan gavne kognitiv præstation baseret på den nuværende
naturvidenskabelige viden om hjerne-krop interaktioner
FÆRDIGHEDER:
• Kunne udarbejde et eksperimentelt design med det formål at undersøge et naturvidenskabeligt forskningsspørgsmål relateret til kursets indhold.
• Kunne kommunikere eksperimentelle resultater og være i stand til at diskutere dem i forhold til den eksisterende neurofysiologiske viden.
• Kunne oversætte teoretisk og naturvidenskabelig viden til
praktisk anvendelse ved at designe og forbedre træningsplaner
baseret på naturvidenskabelig indsigt.
KOMPETENCER:
• Kunne forbinde niveauer af naturvidenskabelig forklaring med hinanden (neuron - intra-regionalt netværk - interregionalt netværk) og diskutere, hvordan forskellige niveauer af neurobiologisk forståelse kan bidrage til forståelse af menneskelig adfærd.
• Kunne diskutere hvordan neurovidenskabelig forskning kan bidrage til at opnå større forståelse for kognitive og motoriske funktioner, samt hvordan forbedret funktion kan opnås i praksis.
• Kunne diskutere og evaluere de aktuelle beviser for effekten af fysisk aktivitet på hjernens funktion.
Al litteratur vil blive gjort tilgængelig på Absalon inden kursets start.
Kurset forudsætter faglighed svarende til en bestået BA-uddannelse.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 14
- Forberedelse (anslået)
- 112
- Teoretiske øvelser
- 42
- Eksamen
- 38
- I alt
- 206
Mundtlig feedback fra underviser på mundtlige præsentationer.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 min. inkl. voteringEn studerende trækker et spørgsmål i et af kursets hoved-/fagområder og har herefter 20 minutters forberedelse (uden hjælpemidler) til at forberede disposition, som må tages med ind til eksaminationen.
Selve eksaminationen indledes med den studerendes præsentation af emnet og derefter følger en dialog om emnet med spørgsmål og diskussion. - Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNEK21005U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- 25
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Anke Ninija Karabanov (4-65726f694472697c77326f7932686f)