NNDK15001U Naturfagsdidaktik for Fysik (DidFys)
Advanced course in Physics Teaching
MSc Programme in Physics
I kurset arbejder vi med fysikdidaktik, primært med gymnasiet som fokus.
Læringsteori: Konstruktivisme med speciel fokus på inquiry
Læringsmål og målbeskrivelser
Arbejde med fysikfaglig teori, modeller og eksperimenter
Forståelsesproblemer i fysik
Differentieret undervisning
- Undervisningssamarbejde der går udover traditionelle fagrammer
Kompetence:
Den studerende skal ved kursets afslutning kunne planlægge, gennemføre, evaluere og reflektere over egen (og andres) naturvidenskabelige undervisning på gymnasieniveau ud fra udvalgte teoretiske betragtninger og argumenter.
Færdighed:
Den studerende skal kunne ved kursets afslutning kunne:
Planlægge og gennemføre inquiry-baseret undervisning
Analysere og vurdere planlagte lektioner og lektionsforløb
Tilrettelægge og organisere elevers arbejde med teori, modeller og eksperimenter i fysik, herunder formler, grafer og diagrammer
Udarbejde og anvende målbeskrivelser til undervisningsplanlægning og gennemførelse
Tilrettelægge undervisningsaktiviteter i samarbejde med lærere fra andre naturvidenskabelige fag og med ikke-gymnasiale institutioner
Analysere og afhjælpe elevers forståelsesproblemer i fysik (alternative conceptions)
Viden:
Læringsteori og didaktisk teori relevant for naturvidenskabelig undervisning i gymnasiet som angivet under undervisningsmaterialer.
Lawson, Anton E. (2010). Teaching Inquiry Science in Middle and Secondary Schools. Sage Publications Ltd., London. Øvrigt pensum fastlægges i uge 4 af undervisningsforløbet.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 10
- Forelæsninger
- 110
- Praktiske øvelser
- 76
- Vejledning
- 10
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveLøbende bedømmelseLøbende evaluering (40 %) med afsluttende mundtlig/praktisk evaluering (60%). Den løbende bedømmelse af de studerendes eget skriftlige og praktiske arbejde sker efter 7 trins-skala. De studerende laver fire opgaver, som vægter i alt 40%. Der giver karakteren -3 for hver opgave, som den studerende ikke laver i løbet af kurset.
Den afsluttende eksamen består af en autentisk undervisningssituation, som har en variende længde svarende til et undervisningsmodul på det pågældende gymnasium eksamen afholdes på.
Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i den indleverede underisningsplan og det netop afsluttede undervisningsforløb. Den studerende indleder med et kort oplæg hvorefter der føres en samtale mellem den studerende og eksaminator og underviser.
Den studerende har mulighed for at forberede den afsluttende eksamen så snart undervisningssituationen er aftalt med en gymnasielærer på det pågældende gymnasium (typisk en uge før). Der gives en helhedsbedømmelse på baggrund af delelementerne i den mundtlige eksamen, som tæller for 60% af den samlede karakter. - Krav til indstilling til eksamen
Ingen indstillingskrav.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Reeksamen er den samme som ordinær eksamen. Der arrangeres en ny undervisningssituation til reeksamen som tæller 60% af karakteren. De sidste 40% er baseret på den studerendes fire opgaver, som er de samme som ved ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNDK15001U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fysik, Kemi og Nanoscience
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Kursusansvarlige
- Jesper Bruun (6-7c7484878780527b8076407d8740767d)