NNDB12001U Biologisk videnskabsteori (VtBio)
Theory of Science for Biologists (VtBio)
Bacheloruddannelsen i biologi
Biologisk videnskabsteori har som formål:
- at være det sted i bachelorstudiet, hvor den studerende får tid og redskaber til at reflektere over biologien som fag og videnskab.
- give den studerende indsigt i videnskabsteoretiske begreber, herunder de som har etisk og politisk relevans for forholdet mellem biologi og samfund; og tilbyde begrebslige redskaber for udfoldelse af kritisk sans og evne til at stille interessante spørgsmål.
- give den studerende et indblik i aspekter af biologiens historie og særegne karakter såvel som dens samfundsmæssige relevans, for derved at sætte den studerende i stand til at anskue faget i større sammenhæng.
Viden
Ved kursets udgang opnår den studerende kompetencer til at:
• Beskrive udvalgte videnskabsteorier af relevans for kritisk refleksion over eget fag (biologi), herunder etiske teorier om det gode/værdifulde, om den rette handlen og om det retfærdige samfund.
• Beskrive udvalgte, centrale videnskabsteoretiske begreber og problemer af relevans for kritisk refleksion over de biologiske fagfelter, f.eks. metode, kausalitet, videnskabelig usikkerhed og videnskabens grænser.
• Beskrive aspekter af biologiens samfundsmæssige rolle og betydning, samt træk af den biologiske videnskabs historiske/institutionelle baggrund.
• Beskrive videnskabelige processer i biologisk forskning gennem hele spektret fra grundforskning over anvendelsesorienteret og strategisk forskning til innovation, herunder data-intensiv forskning.
• Beskrive normer for god videnskabelig praksis – med særlig fokus på problemstillinger relevante for det pågældende studium.
Færdigheder
Ved kursets udgang opnår den studerende færdigheder til at:
• Identificere etiske og samfundsmæssige problemstillinger i relation til biologien.
• Identificere metodologiske og epistemologiske problemer i relation til biologien.
• Identificere overtrædelser af god videnskabelig praksis i relation til biologien.
Kompetencer
Ved kursets udgang opnår den studerende kompetencer til at:
• Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til etiske og videnskabsteoretiske problemer i relation til den videnskabelige praksis i de biologiske discipliner og forskningsfelter.
• Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til den biologiske videnskabs rolle i samfundet.
• Udvise faglig selvforståelse og se de biologiske fag i forhold til tilgrænsende fagfelter/discipliner.
• Diskutere forskellige opfattelser af hvad videnskab er i forhold til ens eget fag (biologi) gennem hele spektret fra grundforskning over anvendelsesorienteret og strategisk forskning til innovation, og kritisk reflektere over det pågældende fags metoder , herunder implikationerne af data-intensiv forskning.
Tekster, slides, ugesedler og supplerende artikler. Se Absalon, når kurset bliver oprettet.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 21
- Forberedelse (anslået)
- 161
- Teoretiske øvelser
- 21
- Eksamen
- 3
- I alt
- 206
I øvelsestimerne arbejdes der med anvendelse af de videnskabsteoretiske begreber under feedback fra medstuderende og underviser.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Opgavesæt med spørgsmål, der dækker kursets pensum.
Kurset er udtaget til ITX-eksamen.
Se vigtig information om ITX-stedprøver på Studieinformation under punktet: Eksamen -> Eksamensform og regler -> Skriftlig stedprøve (ITX-prøve) - Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
1 A4-side med noter.
Da eksamen afholdes som ITX-eksamen, stiller KU’s eksamenshus computere til rådighed. Egen computer, tablet, lommeregner eller mobiltelefon må IKKE medbringes.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer, som beskrevet under målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNDB12001U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- 220
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden
Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Joeri Witteveen (2-78854e777c723c79833c7279)
- Sara Green (10-7b697a69366f7a6d6d764871766c36737d366c73)
Undervisere
Claus Emmeche, Sara Green og evt. hjælpelærere og instruktorer