NMAA05016U Matematik i undervisningsmæssig sammenhæng (UvMat)

Årgang 2022/2023
Engelsk titel

Mathematics in a Teaching Context (UvMat)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i matematik

Kursusindhold

Vi fordyber os i udvalgte emner vedr. tal, algebra og stokastik. Det gymnasiale stof genbesøges fra et underviserperspektiv, på basis af universitetsmatematik. Der arbejdes specielt med : kombinatorik og induktionsbeviser; polynomier; logiske aspekter af ligningsløsning; decimalrepræsentationer og delmængder af de reelle tal; modellering med funktioner og følger, herunder regressionsmetoder; elementær sandsynlighedsregning. 

Målbeskrivelser

Den tilstræbte viden er en uddybning af forudsætningskurserne inden for det det angivne indhold med henblik på  gymnasiets matematikpensum. Dette sker gennem bla. kompetencerne at

  • løse mere krævende faglige opgaver i de behandlede emner
  • udvælge eller udarbejde sammenhængende præsentationer af delemner
  • formulere opgaver indenfor emnerne, herunder mere udfordrende og problemorienterede
  • forholde sig kritisk til relevante ressourcer i arbejdet (herunder teknologiske hjælpemidler, internetsider og lærebøger)
  • arbejde med de behandlede emners betydning (fx brug) i andre gymnasiefag

samt andet selstændigt arbejde med gymnasiet kernestof.

Hertil forventes den studerende ved kursets slutning at beherske færdigheder i form af teknisk formåen inden for traditionelle blyant-papir teknikker, anvendelser af matematikprogrammer og informationssøgning på internettet.

A. Sultan og A. Artzt: The Mathematics that every secondary school math teacher needs to know (2. udg., Routledge 2018).

Analyse 1 (An1), Sandsynlighedsregning og statistik 2 (SS2).
3 timers forelæsninger og 5 timers øvelser og vejledning per uge i 7 uger.
Det er ok at tage Analyse 1 sideløbende i blok 4, men forudsætningskurserne (An0, LinAlg, MatIntro) bruges intensivt og skal derfor være bestået.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 21
  • Forberedelse (anslået)
  • 83
  • Teoretiske øvelser
  • 35
  • Vejledning
  • 14
  • Eksamen
  • 53
  • I alt
  • 206
Skriftlig
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 5 timer med opsyn.
Prøveformsdetaljer
---
Kurset er udtaget til ITX-eksamen.
Se vigtig information om ITX-stedprøver på Studieinformation under punktet: Eksamen -> Eksamensform og regler -> Skriftlig stedprøve (ITX-prøve).
Krav til indstilling til eksamen

Godkendelse af mindst 4 ud af 7 ugentlige opgaver. 

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Da eksamen afholdes som ITX-eksamen, stiller KU’s eksamenshus computere til rådighed. Egen computer, tablet, lommeregner eller mobiltelefon må IKKE medbringes.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Én intern bedømmer
Reeksamen

Som den ordinære eksamen. For at gå til re-eksamen skal mindst 4 ud af de stillede 7 opgaver være godkendt. Hvis dette krav ikke blev opfyldt under kurset, skal alle de ikke-godkendte opgaver genafleveres og godkendes senest tre uger før begyndelsen af re-eksamensugen.

Kriterier for bedømmelse

Den studerende skal på helt tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.