NIGM23014U Modul 5: Kvalificering af naturmiljøer til sundhedsfremme og behandling – planlægning og projektering

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Module 5: Qualification of Natural Environments for Health Promotion and Treatment – Planning and Project Coordination

Uddannelse

Masteruddannelsen i naturbaseret rehabilitering

Kursusindhold

Alle naturområder er ikke nødvendigvis gavnlige for sundheden, og alle haver har ikke rehabiliterende effekt. Dette kursus fokuserer på at forstå naturmiljøers sundhedsgavnlige potentialer i forhold til sundhedsfremme, forebyggelse, rehabilitering og behandling. De studerende skal kunne identificere særlige oplevelser og virkemidler i naturen og lade dem indgå i en social- eller sundhedsindsats.

Kurset introducerer til brug af  basale værktøjer til projektudvikling i processen med at etablere et sundhedslandskab og/eller udvikling af naturintegrative social- og sundhedsindsatser. Herunder viden om metoder til tværdisciplinære arbejdsprocesser med samarbejdspartnere, f.eks. offentlige partnere, institutioner og virksomheder.

Kurset indeholder en projektopgave. Opgaven skal udformes som en synopsis, der i form og indhold lægger sig tæt op ad en standard fondsansøgning - En detaljeret beskrivelse af projektet og processen med etablering af et sundhedslandskab og/eller udvikling af en naturintegrativ social- eller sundhedsindsats. Synopsis danner grundlag for eksamen.

Målbeskrivelser

Efter kurset forventes den studerende at have erhvervet sig følgende: 

Viden

  • Forstå forskellige sundhedsgavnlige potentialer i naturmiljøer i et forebyggende, sundhedsfremmende, rehabiliterende og behandlende øjemed.
  • Have forståelse for udviklingsprocessen af sundhedsindsatser og projekter vedrørende naturintegrative social- eller sundhedsindsatser, herunder rammer, aktører, samarbejdpartnere og partneres rolle.
  • Kende til basale værktøjer indenfor projektudvikling, organisering og projektledelse.

 

Færdigheder

  • Identificere og anvende potentialer i naturmiljøer som en del af naturintegrative sundhedsfremmende og rehabiliterende projekter og indsatser.
  • Etablere samarbejde med relevante partnere om et projekt relateret til naturintegrativ sundhed, og herunder anvende basale redskaber til projektudvikling og udviklingsprocesser. 

 

Kompetencer

  • Selvstændigt analysere naturmiljøer i relation til relevant social- og sundhedspraksis. 
  • Iværksætte og indgå som projektleder i  projekter, der vedrørende naturmiljøer som aktiv faktor i social- og sundhedsindsatser.

 

Der informeres om undervisningsmateriale og kursuslitteratur kort inden kursus start.

Studie- og undervisningsformen er tilpasset studerende, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret til 3 internater af 2 dages varighed samt 1 enkeltstående kursusdag. Forud for hvert internat/kursusdag informeres om kursuslitteratur (50-200 sider). Internaterne består dels af forelæsninger, øvelser, seminarer, projektarbejde, vejledning og ekskursioner.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 50
  • Holdundervisning
  • 8
  • Forberedelse (anslået)
  • 195
  • Ekskursioner
  • 16
  • Vejledning
  • 5
  • Eksamen
  • 1
  • I alt
  • 275
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, løbende
Mundtlig prøve, 25 minutter
Prøveformsdetaljer
Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i den skriftlige aflevering. Eksamen bedømmes således at den skriftlige opgave vægter 60% og den mundtlige fremlæggelse 40%. Den mundlige del af eksamen består af fremlæggelse og diskussion af opgaven, der udarbejdes løbende under kurset og afleveres inden eksamen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Reeksamen er kun skriftlig aflevering. Reeksamen foregår på baggrund af en stillet, skriftlig opgave, bedømmelse efter 7-trinsskalen. 

 

Kriterier for bedømmelse

Se Målbeskrivelser