Engelsk   Dansk
Velkommen til Københavns Universitets kursuskatalog

NIGM16009U  Etablering af og formelle rammer for en terapihave eller et sundhedsfremmende naturbaseret projekt Årgang 2017/2018

Engelsk titel
Establishment, Formalities and Management of a Therapy Garden or a Health-Promoting Nature-Based project

Kursusinformation

SprogDansk
Point10 ECTS
NiveauMaster
Varighed2 blokke
Placering
Forår
Udbydes forår 2018.
Skemagruppe
Uden for skemagruppe.
Kursuskapacitet25
Efter- og videreuddannelse
StudienævnStudienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
  • Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
  • Ulrika K. Stigsdotter (3-786e76436c6a71316e7831676e)
  • Dorthe Varning Poulsen (3-677973436c6a71316e7831676e)
Undervisere
Kursus-teamet udgøres af medlemmer af forskergruppen Natur, Sundhed & Design ved Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning. Hertil kobles ressourcer fra andre undervisningsinstitutioner, universiteter samt relevante praksiseksperter.
Gemt den 02-01-2017
Uddannelse

Masteruddannelsen i landskab og planlægning

Kursusindhold

Alle naturområder fremmer ikke sundhed, og alle haver er ikke terapihaver. Dette kursus fokuserer på at forstå naturens og terapihavers potentiale for sundhedsfremme og behandling. De studerende skal kunne identificere særlige oplevelsesværdier i naturen og lade dem indgå i et terapeutisk sundhedsfremmende forløb.

Kurset introducerer til brug af  basale værktøjer til projektledelse og - styring i processen med at etablere en terapihave og/eller et sundhedsfremmende naturbaseret projekt.  Herunder viden om formelle rammer f.eks. i form af lovgivningog samarbejdspartnere f.eks. offentlige partnere, institutioner og virksomheder.

Kurset indeholder en projektopgave, der i logbogsform detaljeret beskriver processen med etablering af en terapihaven og/eller et sundhedsfremmende projekt der danner grundlag for eksamen.

Målbeskrivelser

Efter kurset forventes den studerende at have erhvervet sig følgende.

Viden

  • Forstå begrebet 'oplevelsesværdier' og disses potentiale i et terapeutisk sundhedsfremmende forløb
  • Have forståelse for etableringsprocessen af et terapihaveprojekt eller et naturbaseret sundhedsfremmende projekt herunder de formelle rammer og samarbejdpartneres rolle.
  • Kende til basale værktøjer indenfor projektledelse og projektstyring 

 

Færdigheder

  • Identificere 'oplevelsesværdier' som en del af et naturbaseret forebyggelses- eller behandlingsprojekt
  • Etablere samarbejde med relevante partnere om et projekt relateret til kursus emnet, og herunder anvende basale redskaber til projektledelse og projektstyring. 

 

Kompetencer

  • Selvstændigt anvende 'oplevelsesværdier' i relevant praksis. 
  • Iværksætte og indgå som projektleder i et terapihaveprojekt eller et naturbaseret sundhedsfremmende projekt

 

Undervisningsmateriale

Der informeres om undervisningsmateriale og kursuslitteratur inden kursus start.

Undervisningsform
Studie- og undervisningsformen er tilpasset studerende, der vil videreudanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret til to internater af 2 1/2 dages varighed samt to enkeltstående kursusdage. Forud for hvert internat/kursusdag informeres om kursuslitteratur (50-200 sider). Internaterne består dels af foreslæsninger, seminarer, projektarbejde, vejledning og ekskursioner.
Feedbackform
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Tilmelding

Ved masterkurser og betalende deltid indsætter administrationen (studieadministrationen) link til hjemmeside med information om tilmelding. 

Eksamen
Point10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 minutter
Skriftlig aflevering, løbende
Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i den skriftlige aflevering. Eksamen bedømmes således at den skriftlige opgave vægter 60% og den mundtlige fremlæggelse 40%. Den mundlige del af eksamen består af fremlæggelse og diskussion af logbogen. Opgaven udarbejdes løbende under kurset og afleveres inden eksamen.
HjælpemidlerAlle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform7-trins skala
CensurformEkstern censur
Reeksamen

Reeksamen er kun skriftlig aflevering. Reeksamen foregår på baggrund af en stillet, skriftlig opgave, bedømmelse efter 7-trinsskalen. Ekstern censur.

Den skriftlige opgave udleveres via Canvas 2 måneder inden afleveringstidspunktet.

 

 

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.

Arbejdsbelastning
KategoriTimer
Forberedelse75
Forelæsninger50
Projektarbejde120
Vejledning5
Kollokvier8
Ekskursioner16
Eksamen1
I alt275
Gemt den 02-01-2017