NIGM16007U Stedets betydning - innovation og projektudvikling
Place Based Opportunities - Innovation and Project Development
Masteruddannelsen i landskab og planlægning
. Kurset skal introducere til og give erfaringer med tværfaglige studier af lokale potentialer for innovation af relevans for de fire grene i masteruddannelsen: landdistriktsudvikling, landskabsforvaltning, friluftsliv samt naturbaseret terapi og sundhedsfremme.
De studerende bliver gennem teori og praktiske eksempler præsenteret for tværfaglige forståelsesrammer af, hvorledes det lokale rum har indvirkning: naturen, det byggede miljø, lokal økonomi, sociale forhold og kultur. Tvaærfagligt sammensatte arbejdsgrupper skal arbejde med analyser af lokalsamfund og identificere nye tiltag indenfor de fire grene. Herigennem udfoldes de fire grenes særlige tilgange og deltagerne får et grundlæggende kendskab til hinanden.
I kurset vil grundlæggende analysemetoder og i særdeleshed viden om projektudvikling og -samarbejde blive introduceret.
Det empiriske udgangspunkt tages i et udvalgt geografisk case-område og kurset munder ud i en projektopgave.
Ved kursets afslutning skal den studerende:
Viden
- kende til lokalsamfund som kontekst og udgangspunkt for specifik analyse og tiltag
- kende de forskellige faggrenes tilgange til løsning af en fælles opgave
- kende til kildemateriale og datagrundlag
Færdigheder
- kunne gennemføre basale analyser og projektarbejde
Kompetencer
-arbejde projektorienteret og tværfagligt i en given kontekst
-kunne formulere, analysere og fremkomme med innovative tiltag i relation til lokalområdet
-kunne anvende erfaringer med case-og projektarbejde i forbindelse med kurset Videnskabsteorier og analysemetoder (modul 3).
Undervisningen er koncentreret i et intensivt internat i et udvalgt caseområde af 2 1/2 dages varighed samt en temadag/et seminar af 1 dags varighed.
Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Ekskursioner
- 10
- Forberedelse
- 45
- Forelæsninger
- 25
- Projektarbejde
- 120
- Vejledning
- 5
- I alt
- 206
Ved masterkurser og betalende deltid indsætter administrationen (studieadministrationen) link til hjemmeside med information om tilmelding.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 15 min.Skriftlig afleveringMundtlig prøve baseret på skriftlig opgave. Hver studerende eksamineres individuelt i den gruppebaserede projektopgave. Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i den skriftlige aflevering. Eksamen vægtes således: Skriftlig aflevering 60 % og mundtlig eksamen 40 %. Der gives én samlet karakter. Opgaven udarbejdes løbende under kurset og afleveres inden eksamen.
- Krav til indstilling til eksamen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
Reeksamen er alene en skriftlig aflevering. Den foregår på baggrund af en stillet, skriftlig opgave. Intern censur, bedømmelse efter 7-trinsskalen.
Den skriftlige opgave udleveres via e-mail 2 måneder inden afleveringstidspunktet.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIGM16007U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Forår
Udbydes forår 2017
- Skemagruppe
- Udenfor blokstruktur.
- Kursuskapacitet
- 40 studerende (1 hold af 40).
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Hanne Wittorff Tanvig (3-6c7b78446d6b72326f7932686f)
- Dorthe Varning Poulsen (3-687a74446d6b72326f7932686f)
Undervisere
Undervisere fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning og øvrige universiteter samt relevante praksiseksperter.