NIGB24015U Landskabsarkitektur som ressource i social- og sundhedsindsatser

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Landscape Architecture as a Resource in Social and Health Interventions

Kursusindhold

Landskabsarkitektur som ramme og middel i social- og sundhedsindsatser er et bachelor-kursus, der kombinerer teori og praksis inden for det tværfaglige felt "naturintegrativ sundhed." Med udgangspunkt i landskabsarkitektur undersøges de sundhedsfremmende relationer mellem mennesker og miljø gennem teoretisk forståelse og praktiske eksempler. Kurset udforsker, hvordan naturmiljøer kan designes, etableres og anvendes som redskab i sociale og sundhedsmæssige indsatser.

Kurset giver de studerende indsigt i og værktøjer til at forstå, hvordan landskabsarkitektur kan anvendes som en ressource i sundhedsfremmende og sociale indsatser. Det dækker emner som:

  • Grundlæggende principper for sundhedsfremmende landskabsdesign
  • Modeller for, hvordan udendørs miljøer påvirker fysisk, mental og social sundhed
  • Arbejdsgange og processer inden for sundhedsdesign i landskabsarkitektur
  • Anbefalinger inden for sundhedsdesign, herunder materialevalg, universelt design, brugerpræferencer, og restituerende miljøer
  • Praktiske eksempler på, hvordan naturmiljøer anvendes som sundhedsfremmende komponenter i offentlige og institutionelle rum
  • Eksempler på brug af naturmiljøer og -elementer i sundhedsformål
  • De studerende vil opnå både teoretisk og praktisk indsigt til at udvikle designforslag, der forbedrer sundhed og trivsel gennem naturbaserede løsninger.

 

Kurset er opdelt i tre faser:

  • Teori: Forelæsninger og øvelser danner et teoretisk fundament.
  • Praksis: Ekskursioner til forskellige cases, hvor praktikere præsenterer, hvordan naturmiljøer etableres og benyttes i arbejdet med forskellige borgergrupper.
  • Projekt: Efter den teoretiske og praktiske del vælger de studerende et fokusområde, hvor de indsamler og kondensere viden og udvikler løsningsforslag.
Målbeskrivelser

Viden
Efter kurset vil de studerende have:

  • Forståelse for, hvordan naturmiljøer kan bruges som ramme for sociale og sundhedsmæssige indsatser.
  • Viden om grundlæggende principper for, hvordan landskabsdesign kan fremme fysisk, mental og social trivsel i forskellige brugergrupper.
  • Indsigt i relevante menneske-miljø relationer, herunder aspekter fra social geografi, antropologi, psykologi og fysiologi.
  • Kendskab til forskellige borgergruppers behov, præferencer og udfordringer i forbindelse med naturbaserede løsninger.
  • Kendskab til modeller for etablering og driftsplaner og processer 

 

Færdigheder

De studerende vil kunne:

  • Forstå teoretiske modeller og praktiske værktøjer til at udvikle designforslag, der fremmer sundhed og trivsel i offentlige og institutionelle naturmiljøer.
  • Udarbejde simple, brugervenlige interventionsforslag baseret på case-studier og praktiske eksempler fra ekskursioner.
  • Identificere behov og muligheder for naturmiljøer i forskellige sociale og sundhedsmæssige kontekster.
  • Arbejde med universelt design og materialevalg med henblik på at skabe inkluderende og sundhedsfremmende naturmiljøer.

 

Kompetencer

Efter kurset vil de studerende være i stand til at:

  • Arbejde tværfagligt med at udvikle naturmiljøer som ressource i både sociale og sundhedsfremmende indsatser.
  • Udvikle designforslag, der kan imødekomme de forskellige krav og behov hos specifikke målgrupper.
  • Evaluere naturmiljøer i hht. sundhedsfremmende potentialer.
  • Evaluere og justere designinterventioner baseret på brugerfeedback og kontekstspecifikke forhold.
  • Samarbejde med fagfolk fra forskellige discipliner og borgergrupper for at skabe relevante løsninger til sundhedsfremmende landskabsarkitektur.

Vil findes på Absalon

LARSS er under landskabsarkitektuddannelsen, og det anbefales, at deltagerne har afsluttet 2. års bachelordel i landskabsarkitektur.
Færdigheder inden for rumlig forståelse, skala, illustrations- og præsentationsteknikker anbefales.
Forelæsninger som grundlag for teoretisk og praktisk input.
Ekskursioner til relevante naturmiljøer.
Øvelser: Individuelt eller i grupper.
Studenterpræsentationer af resultater fra øvelser.
Peer-feedback.
Supervision.
Egenbetaling på ca. 600-800 kr. for kursets ekskursioner
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 20
  • Forberedelse (anslået)
  • 96
  • Øvelser
  • 30
  • Ekskursioner
  • 60
  • I alt
  • 206
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)

Rapport 

Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve på baggrund af aflevering, 20 minutter
Prøveformsdetaljer
Kurset afsluttes med udarbejdelsen af en individuel rapport, der udarbejdes i kursets tredje uge og præsenteres mundtligt på kursets sidste dag.

De studerende udarbejder en rapport indenfor et selvvalgt fokusområde.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne medbedømmere
Reeksamen

Samme som ordinær eksamen.

Genaflevering af skriftlig rapport en uge inden reeksamensugen, efterfulgt af mundtlig prøve på 20 minutter.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen