NIGB14012U Danmarks og Nordatlantens geologiske udvikling

Årgang 2016/2017
Engelsk titel

Geologic Evolution of Denmark and the North-Atlantic region (DanNor)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i geologi-geoscience

Bacheloruddannelsen i naturvidenskab og IT

 

Kursusindhold

Danmarks og Nordatlantens regionale, tektoniske og historiske geologiske udvikling; introduktion til basale principper i stratigrafi og bassingeologi. Herunder tre 3-dages feltundervisning og dataindsamling.

Målbeskrivelser

Viden:

  • Danmarks og Nordatlantens regionale, tektoniske og historiske geologi
  • Basale principper i stratigrafi og bassingeologi, geofysik og grundfjeldsgeologi
  • Profilopmåling, prøveindsamling og makroskopisk beskrivelse af bjergarter
  • Geofysiske feltdata indsamling; metoder og tolkning
  • Feltobservationer på sedimentære facies og facies successioner; metoder og tolkning
  • Feltobservationer på krystallinske bjergarter; metoder og tolkning
  •  


Færdigheder:

  • Gennemførelse af basal profilopmåling og grundlæggende makroskopisk beskrivelse i felten af bjergarter og deres grænser samt prøveindsamling
  • Makroskopisk beskrivelse i laboratoriet og beherskelse af genetisk tolkning af de almindeligste bjergarter
  • Angivelse af palæoøkologisk tilhørsforhold af udvalgte fossiler fra den danske lagfølge
  • Kobling af den regional-tektoniske udvikling til bassinudvikling og stratigrafi
  • Udarbejdelse af sedimentologiske logs og beskrivelse af sedimentære facies
  • Beskrivelse af krystallinske bjergarter og observering af  bjergartsrelationer
  • Indsamling af geofysiske data
     

Kompetencer:

  • Sætte bjergarter og fossiler fra den danske lagfølge ind i en stratigrafisk ramme omfattende Prækambrium, Palæozoikum, Mesozoikum og Kænozoikum
  • Kunne forklare komplekse sammenhænge mellem bjergartslegemers primære arkitektur og post-depositionelle rumlige opbygning og deres eventuelle diagenetiske overpræg, samt kombinere færdighederne i en syntese af Danmarks og Nordatlantens geologiske udvikling set i lyset af afgørende globale begivenheder
  • Kendskab til forskellige sedimentologiske feltteknikker og kritisk forholden sig resultater indsamlet ved log-metoden
  • Tolkning (på et grundlæggende niveau) af sedimentære facies med hensyn til transport- og aflejringsprocesser og sedimentære miljøer
  • Diskutere intrusions- og krystallisationshistorien af udvalgte magmatiske bjergarter, samt deres betydning for grundfjeldets opbygning
  • Vurdering af måleusikkerhed af indsamlede geofysiske data og tolkning af disse i en geologisk ramme.
  • Tolkning af den geologiske udvikling af undersøgte områder
  • Udarbejdelse af en rapport, hvor data og tolkninger præsenteres
  • Beherskelse af faglig fremlæggelse og dialog med brug af grundlæggende faglige termer i skrift og tale i form af mindre foredrag og skriftlige opgaver

Se kursushjemmside på Absalon.

Undervisningen foregår ved forelæsninger, øvelser og tre 3-dages ekskursioner. Undervisningsplanen fremgår af kursushjemmesiden på Absalon.
Ekskursionen koster 100,- kr pr studerende pr. feltdag for kost og logi. Informationer om de nøjagtige tidspunkter, betaling etc kan findes på kursushjemmesiden på Absalon.
  • Kategori
  • Timer
  • Ekskursioner
  • 108
  • Forberedelse
  • 264
  • Forelæsninger
  • 24
  • Praktiske øvelser
  • 16
  • I alt
  • 412
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 20 minutter
Den skriftlige opgave udarbejdes løbende og afleveres inden eksamensugen. Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i opgaven og inddrager pensum. Prøven er uden forberedelse. Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen

Genaflevering af skriftlig opgave, 20 minutters mundtlig eksamen. Opgaven skal afleveres inden reeksamensugen. Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i opgaven og inddrager pensum. Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.

Kriterier for bedømmelse

Der henvises til målbeskrivelsen