NIFB13011U Makroøkonomi og konjunkturer
Macro Economics and Business Cycles
Bacheloruddannelsen i jordbrugsøkonomi
Kurset handler først og fremmest om årsager til og virkninger af makroøkonomiske konjunktursvingninger.
Kurset har to overordnede formål. Det ene er at sikre en forståelse af centrale makroøkonomiske og økonomisk-politiske problemstillinger i en højtudviklet økonomi som f.eks. den danske. Det andet formål, som også samtidig er et middel til at opnå det første mål, er, at de studerende skal vedligeholde og videreudvikle deres evner til at arbejde problemorienteret i et gruppeprojekt. De studerende blev introduceret til dette i introduktionskurset på første studieår. Samtidig peger det frem mod bachelorprojektet på tredje studieår.
Der er mange forskellige elementer, der er vigtige for forståelsen af konjunktursvingninger, og nogle af disse vil udgøre kernen i det projekt, som der arbejdes med og som der forelæses i. Alt afhængig af projektets problemstilling vil elementerne f.eks. være:
Centralbankens troværdighed.
Hvordan skaber centralbanken troværdighed om dens pengepolitik? Hvorfor fører finansministeren ikke pengepolitik, men overlader den i stedet til centralbanken? Hvad skal centralbanken lægge vægt på, når den fører pengepolitik? Inflation og/eller beskæftigelse?
Forventningsdannelse. Hvilken information anvender økonomiens aktører, når de danner forventninger om fremtidige variable? Tager aktørerne højde for viden om fremtiden eller skuer de kun bagud
Valutakursdannelse og spekulative angreb på en valuta.
Afspejler valutakursen fundamentale økonomiske forhold? Hvilken rolle spiller et lands/centralbanks størrelse af valutareserver? Hvilken rolle spiller markedets forventninger? Er der forskel på muligheden for at føre økonomisk politik alt afhængig af, om der er faste eller flydende kurser?
Arbejdsmarkedet.
Hvorfor opstår arbejdsløshed? Hvilken rolle spiller fagforeningerne? Er der tilfælde, hvor det kan være optimalt for virksomhederne at aflønne over værdien af marginalproduktet af arbejdskraft?
Phillips-kurven.
Er der en systematisk sammenhæng mellem arbejdsløshed og inflation? Hvis der er, er det så noget, der kan udnyttes i tilrettelæggelsen af den økonomiske politik?
Viden:
beskrive sammenhængen mellem centrale makroøkonomiske variable som BNP, forbrug, investeringer, priser, løn, rente og valutakurs på kort og mellemlangt sigt
beskrive centrale problemstillinger af betydning for den makroøkonomiske udvikling i en højtudviklet økonomi som f.eks. den danske på kort og mellemlangt sigt
identificere relevante økonomiske politikker med henblik på håndtering af disse problemstillinger
beskrive en model for projektarbejdet og dets forskellige faser
Færdigheder:
Alt afhængig af projektets indhold, vil den studerende kunne:
analysere matematisk og grafisk effekterne af økonomisk politik på kort og mellemlangt sigt og betydningen af forventningsdannelsen for disse effekter.
analysere matematisk og grafisk effekterne af økonomisk politik på kort og mellemlangt sigt og betydningen af centralbankens troværdighed og uafhængighed for disse effekter.
analysere matematisk og grafisk forskellige modeller for spekulative angreb på en valuta
forklare resultaterne og relatere dem til de antagelser der ligger til grund for analysen
anvende principperne om opbygningen af en rapport
håndtere litteraturhenvisninger korrekt.
Kompetencer:
diskutere de forudsætninger og antagelser der ligger til grund for de makroøkonomiske modeller, der er arbejdet med på kurset
reflektere over den økonomiske politiks muligheder og begrænsninger
evaluere aktuelle økonomisk-politiske tiltag i Danmark og andre højtudviklede økonomier
igangsætte og gennemføre et effektivt samarbejde i en gruppe om et fælles projekt med dertil hørende udarbejdelse af en projektrapport der illustrerer den studerendes evne til at identificere, analysere, formulere og bearbejde en makroøkonomisk problemstilling.
- Det præcise undervisningsmateriale annonceres på Absalon ved kursets begyndelse. Der er ikke knyttet nogen gennemgående lærebog til kurset.
Der kunne blive anvendt kapitler fra lærebøger som f.eks. Heijdra: Foundations of Modern Macroeconomics eller Birch Sørensen and Whitta-Jacobsen: Introducing Advanced Macroeconomics. Der kan også forekomme rapporter fra f.eks. De Økonomiske Råd (Vismandsrapporter) eller Danmarks Nationalbank. Desuden kan der være forskellige artikler fra akademiske tidsskrifter.
1) Introducerende forelæsninger i begyndelsen af kurset, som bestemmes af
underviseren.
2) Studerendes problemorienterede og gruppebaserede projektarbejde.
3) Forelæsninger, som de studerende efterspørger på baggrund af deres projektarbejde.
4) Vejledning af grupperne.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 12
- Forberedelse
- 48
- Forelæsninger
- 24
- Projektarbejde
- 112
- Seminar
- 8
- Vejledning
- 2
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 12 timerSynopsis på maksimalt 5 sider inkl. figurer, men eksklusiv referencer. En side er en standardside med normal skriftstørrelse (11 eller 12) og normal margen. Vægt 80 %.
Refleksionsnotat på maksimalt 1 side. Her reflekteres over projektarbejdet, og hvad den studerende har lært. Afleveres sammen med synopsen. Vægt 20 %. - Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i afsluttende seminar og opponering.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Hvis den studerende opfylder indstillingskravet er reeksamen den samme som den ordinære eksamen.
Hvis den studerende ikke opfylder indstillingskravet er reeksamen den samme som ved den ordinære eksamen plus en mundtlig eksamen i fuldt pensum dagen efter afleveringen af synopsen. Den mundtlige eksamen varer 20 - 30 minutter og er uden forberedelsestid.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIFB13011U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institut
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Kursusansvarlige
- Per Svejstrup Hansen (3-73766b436c697572316e7831676e)