NIDB11012U TVÆRfagligt Studenterprojekt (TVÆRS)
Interdisciplinary projects (TVAERS)
Et TVÆRS-projekt tager afsæt i en konkret og relevant
samfundsmæssig problemstilling, hvis løsning kræver integration af
flere fagligheder, ofte med en innovativ tilgang. 2-4 samarbejder
om projektet, og de kan komme fra samme eller fra to forskellige
bacheloruddannelser. Projektarbejdet tager afsæt i en
problemformulering, som de studerende selv vælger i samråd med
relevante vejledere.
Projektforløbet omfatter en introduktion til projekt- og
gruppearbejde.
Projektet afsluttes med en skriftlig grupperapport samt en
minikonference, hvor hver studerende skal udarbejde en poster og
fremlægge den mundtligt (se endvidere under
"Eksamensform").
Det er målet, at deltagerne på kurset opnår følgende færdigheder, viden og kompetencer:
Færdigheder:
- at kunne formidle skriftligt og mundtligt til både fagfæller og i en tværfaglig sammenhæng
- at kunne anvende enkle og effektive projektstyringsredskaber
Viden:
- at have tværfaglig viden med udgangspunkt i egen faglighed
- at have viden om projektarbejdsformen og projektstyringsredskaber
Kompetencer:
- at kunne indgå meningsfuldt og problemløsende i et tværfagligt samarbejde
- at kunne arbejde projektorienteret
- at kunne sætte sin egen faglighed meningsfuldt ind i en bredere tværfaglig sammenhæng
- at kunne tænke og handle innovativt
En ekstern samarbejdspartner (fx en ansat i en virksomhed, kommune, organisation eller lignende) kan være tilknyttet projektet, men det er ikke en forudsætning.
For at påbegynde et TVÆRS-projekt i blok 3, skal der ved blokstart foreligge en projektkontrakt. Det kræver ofte en del forarbejde, så det anbefales at starte planlægningen af et TVÆRS-projekt i god tid. Yderligere oplysninger om TVÆRS-projektet kan fås ved henvendelse til Eva Wulff Helge.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 13
- Forelæsninger
- 7
- Praktiske øvelser
- 50
- Projektarbejde
- 342
- I alt
- 412
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, løbende under kursetPraktisk mundtlig prøve, 30 minSkriftlig aflevering af grupperapport, løbende under kurset.
Mundtlig præsentation af projekt
Det skriftlige arbejde og den mundtlige præsentation vægtes ligeligt i bedømmelsen - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Som ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives når den studerende:
- kan sætte sin egen faglighed meningsfuldt ind i en bredere tværfaglig sammenhæng
- Udviser innovativ tænkning og handling
- demonstrerer handlingskompetence til tværfagligt samarbejde og problemløsning
- formår at formidle egen faglighed på højt niveau
- kan gøre rede for anvendelsen af forskellige projektstyringsredskabe
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDB11012U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
To blokke på halv tid
- Skemagruppe
- Hvis der er fornuftige argumenter for det, kan TVÆRS-projektet uføres på fuld tid i blok 4. Dette skal godkendes af studielederen.
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Eva Wulff Helge (7-6e80716e75706e49776e817c37747e376d74)
Tlf nr: 35 32 08 03, E-mail: ewhelge@ifi.ku.dk