NIDB10004U Idrætspraksis og teori 3 (PT-3)
Sport Practice and Theory 3 (PT-3)
Bacheloruddannelsen i idræt
Følgende studieelementer indgår i modulet:
Springgymnastik, Motorisk Indlæring og Badminton
Springgymnastik
Springgymnastik med særligt fokus på metodik, teknikanalyse og
feedback. Der arbejdes med fordybelse i udvalgte spring,
bevægelsesmæssige sammenhænge på tværs af øvelsesstoffet,
modtagning i både kendte og nye øvelser samt risikomomenter ved
opstillinger og øvelser.
Motorisk Indlæring
Primært er det motorisk indlæring, der vil blive fokuseret på, men
aspekter af kognitiv indlæring vil også indgå (bemærk, at generel
læringsteori er placeret i Idrætspraksis og teori 4). I
undervisningen arbejdes med den praktiske indgang til motorisk
indlæring og relaterede problemstillinger. Det er hensigten, at den
studerende får egen-erfaringer, som der arbejdes med og kan koble
disse til teorien. Den studerende skal således kunne analysere og
anvende forskellige træningsstrategier, forskellige
indlæringsformer samt anvende forskellige former for feedback i
forhold til indlæring af idrætslige færdigheder. I undervisningen
arbejdes der med flere idrætsgrene og bevægelsesformer, og formålet
er at udvikle evnen til at koble motoriske indlæringsteorier og den
praktiske idræt i arbejdet med udvikling af færdigheder indenfor de
enkelte idrætsgrene.
Badminton
Generel spilforståelse, etablering af tekniske færdigheder og
indsigt i læring af sammensatte bevægelsesmønstre.
SPRINGGYMNASTIK
Viden:
Det er målet, at den studerende på baggrund af litteraturen:
Kan beskrive og analysere en øvelse teknisk, biomekanisk og
metodisk med henblik på at stimulere bevægelseslæring.
Færdigheder:
Det er målet at den studerende:
Kan udføre de praktiske færdigheder velkontrolleret og teknisk
korrekt.
Kan optage og anvende videosekvenser som et redskab til
teknikanalyse og feedback
Kompetencer:
Det er målet, at den studerende:
Kan vurdere, udvælge og forholde sig kritisk til tilgængelige
metodikker i springgymnastik og kan udarbejde og begrunde egne
metodikker målrettet en given målgruppe.Kan give relevant og
konstruktiv feedback på baggrund af øvelsesanalyse og udøverens
niveau.Kan bedømme og forudsige relevante problemstillinger i
forbindelse med metodik og sikkerhed.Kan vælge en hensigtsmæssig
modtagning i en given øvelse og kan udføre modtagningen efter
hensigten.
MOTORISK INDLÆRING
Viden:
Gennem arbejdet med de praktiske øvelser skal den studerende
tilegne sig viden om hukommelse, træningsstrategier, indlæring,
indlæringsformer og feedback i et neurobiologisk og
adfærdspsykologisk perspektiv.
Færdigheder:
Den studerende skal forevise forskellge udvalgte praktiske
færdigheder som i sin form relaterer sig til det teoretiske pensum.
Kompetencer:
Den studerende skal opnå kompetencer således at denne kan
analysere, fortolke og diskutere indlæring af motoriske færdigheder
ud fra et neurobiologiske-/adfærds-psykologisk perspektiv i
kombination med den praktiske viden. Den studerende skal dermed
kunne udvælge strategier og drage konklusioner for, hvordan man kan
sammensætte et træningsforløb af en udvalgt bevægelse med henblik
på at optimere indlæringen.
BADMINTON
Viden:
Den studerende skal opnå en så høj grad af viden om spillet,
badminton, at de er i stand til at ræsonnere over, udvælge
relevante øvelser og sammensætte et undervisningsforløb for øvede
og begyndere.
Færdigheder:
Den studerende skal kunne forevise og forklare tekniske færdigheder
som er væsentlige for at kunne spille badminton og undervise andre
i disse tekniske færdigheder herunder kunne analysere og foretage
fejlrettelser.
Den studerende skal være i stand til at designe, beskrive og udføre
simple øvelser til træning af diverse spilelementer.
Kompetencer:
Den studerende skal kunne evaluere den konkrete
undervisnings-/spilsituation og derudfra analysere hvilke
ændringer, der er optimale. Den studerende skal kunne forholde sig
til læring af specifikke tekniske og bevægelsesmæssige færdigheder
i badminton i relation til teoretisk og praktisk viden om motorisk
læring.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 120
- Forelæsninger
- 7
- Praktiske øvelser
- 78
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Praktisk mundtlig prøve, 25 minutterLøbende bedømmelse, under kursetStudieelementerne Badminton og Springgymnastik:
Praktisk-teoretisk mundtlig prøve uden forberedelse.
Løbende bedømmelse under kurset.
Badminton eller Springgymnatsik udtrækkes til den praktisk-teoretiske prøve.
Eksaminationen har en samlet varighed på 25 min og indeholder en praktisk del og en teoretisk del. I den praktiske del forevises specifikke færdigheder i den udtrukne idrætsgren og i den teoretiske del skal den studerende koble relevant teori til den viste færdighed, bl.a. ved at perspektivere til studieelementet "Mortorisk Indlæring". Både den praktiske og den mundlige del skal bestås og der gives en samlet eksamenskarakter.
I det studieelement, der ikke udtrækkes, er der udelukkende løbende bedømmelse.
Studieelementet Motorisk Indlæring:
Løbende bedømmelse under kurset.
Der gives en separat karakter efter 7-trinsskalaen i hvert af de tre studieelementer (Motorisk Indlæring, Springgymnastik og Badminton), og i hvert studieelement skal minimum opnås karakteren 02. På baggrund af disse udregnes der en gennemsnitskarakter for hele PT3.
Karaktererne i de enkelte studieelementer fremgår af et bilag, der automatisk vil blive udsendt, når kurserne Idrætspraksis og teori 1-6 er bestået. - Krav til indstilling til eksamen
Aktiv deltagelse i mindst 80% af al undervisning i henholdsvis Motorisk Indlæring, Springgymnastik og Badminton.
Ved aktiv deltagelse forstås, at den studerende indgår i undervisningen ved aktiv handling. Dvs. ved at udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feed back, coache etc. Hvis kravet om aktiv deltagelse ikke er opfyldt, gives bedømmelsen -3 uanset bedømmelsen af andre delkrav.- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Som ordinær eksamen.
Evalueringselementer, der er godkendte og gyldige fra den ordinære eksamen gentages ikke, men indgår som beståede dele i reeksamen. Der foretages ikke en ny lodtrækning mellem badminton og springgymnastik ved reeksamen.
Er deltagelseskravet ikke opfyldt i et eller flere studieelementer skal disse følges og bestås næste gang kurset udbydes.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDB10004U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og CSkema udleveres inden kursusstart
- Kursuskapacitet
- 125
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Jacob Wienecke (8-7e706c756c6a726c47756c7f7a35727c356b72)
Motorisk indlæring: Jacob Wienecke, E-mail
Springgymnastik: Eva Wulff Helge,
Badminton: