NIDA04002U ÆNDRET: Coaching og teamudvikling (T-Coach)

Årgang 2018/2019
Engelsk titel

CHANGED: Coaching and Team Development (T-Coach)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i idræt

Kursusindhold
  • Coaching i forskning og praksis.
  • Teorier om ledelse og læring.
  • Coachroller og -opgaver.
  • Spørgeteknikker
     

Den teoretiske tilgang i forhold til teamudvikling omhandler emner som: Socialpsykologi, organisationspsykologi, gruppeudvikling, gruppeprocesser, gruppelæring, teamwork og teaminterventioner.

Målbeskrivelser

Viden

  • Udvikle viden om coachingfilosofien, kompetenceudvikling, lærings- og gruppeteorier
  • Udvikle en forståelse og viden om coachingbegrebet- og den bagved liggende filosofi.
  • Udvikle en forståelse for og viden om coachingens særlige betydning som del af læring, samarbejde og ledelse.

Færdigheder

  • Kunne relatere teorier om coaching og teamudvikling til forskelligartede læringssituationer og ledelsesopgaver.
  • Opnå kendskab til social- og organisationspsykologiske teorier, som har betydning for samarbejde og teamudvikling.
  • Erfaring med coaching som et samtaleredskab i praksis.
  • Relatere viden om teamudvikling til konkrete cases fra forskellige praksiskontekster
  • Udvikle refleksionsevne og teori-praksiskobling i forhold til gennemførte coaching- og teamudviklingssessioner.

Kompetencer

  • At være i stand til at relatere teorier til forskellige kontekster, hvor coaching og teamudvikling kan være relevant
  • At være i stand til at koble teorier til praksis og anvende coachingtekniker i praksis på et basalt niveau
  • At udvikle kompetence til at finde sin egen rolle i coachingsammenhæng og som teamleder

 

Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.

Forelæsning, gruppeopgaver, parvis coaching, casetudier.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 38
  • Forberedelse
  • 80
  • Forelæsninger
  • 28
  • Praktiske øvelser
  • 60
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Prøveform
Mundtlig individuel eksamination af 30 minutters varighed inklusiv votering.
I løbet af kursusforløbet udarbejder den studerende 4 portfolio-papirer som udvikles på baggrund af 4 obligatoriske opgaver, som udvikles løbende og indgår i den studerendes portfolio.
Eksamen tager indledningsvist udgangspunkt i et udtrukket papir fra den studerendes portfolio, som den studerende kort præsenterer. Herefter diskuteres og perspektiveres dette i forhold til relevante teorier og metoder indenfor coaching og teamudvikling.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Det er tilladt at medbringe papirerne i portfolioen i printet version til eksamen.

 

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen

Samme som ordinær eksamen.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.