NDAB16009U Udvikling af informationssystemer (UIS)

Årgang 2022/2023
Engelsk titel

Development of Information Systems (UIS)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i Datalogi

 

Kursusindhold

Kurset tilstræber at give de studerende sådan viden og færdigheder, at de i projektgrupper sammen med både domæne-eksperter/brugere og andre IT-professionelle kan udvikle effektive og nyttige informationssystemer, der sigter mod en digitalisering der meningsfuldt understøtter menneskelige aktiviteter. 

I kurset vil den studerende lære:

(a) at oparbejde en velunderbygget forståelse af brugerbehov

(b) at opbygge en vision for et kommende informationssystem set i sammenhæng med brugskonteksten

(c) hvordan krav og ønsker til et nyt eller forbedret informationssystem kan beskrives og prioriteres i samarbejde med virkelige brugere

(d) hvordan der kan gennemføres en database-orienteret analyse og design-proces

(e) hvorledes et software-baseret produkt kan konstrueres og dokumenteres

(f) hvordan håndtereres personlige data med hensyn til privacy i en brugercentreret designproces.

Kurset afvikles i to dele: del 1 Participatory Design og del 2 Databaser samundervist med Databases and Informations Systems (DIS).

Målbeskrivelser

Viden om

  • Centrale databasetekniske begreber så som den relationelle model, data-uafhængighed og transaktioner.
  • Entitets-relations-modellering (ER-modellering) og relationel datamodellering, herunder transformationer fra ER-modellering til relationel datamodellering.
  • Forespørgsler i database-forespørgselssprog, herunder både den relationelle algebra og SQL.
  • Teorien om database-normalisering, herunder funktionelle afhængigheder, nøgler, og relationelle dekompositioner.
  • Indekseringsteknikker og deres rolle ved performance-forbedring af database-forespørgsler.
  • ACID (atomicity, consistency, isolation, durability) egenskaberne og brug af transaktioner.
  • Faciliteter til etablering af forbindelse mellem databaser, programmeringsomgivelser og programbiblioteker.
  • Brug af constraints, triggers og stored procedures.
  • Teknikker til opbygning af brugsscenarier, prototyper mv. med henblik på at udforske designrummet i samarbejde med de kommende brugere af informationssystemet.
  • Metoder og teknikker til at evaluere design-alternativer, herunder opsamling og analyse af empiriske data til belysning af fordele og ulemper ved alternativerne.
  • Design og evaluering af interaktion mellem mennesker og informationssystem.
  • Planlægning, estimering og styring af et IT-udviklingsprojekt i en agil, iterativ og læringsorienteret udviklingsproces.
  • Dokumentation af IT-løsningen, og effektiv informationsudveksling mellem udviklere og brugere gennem udviklingsprocessens forskellige trin.

 

Færdigheder i

  • Som deltager i en projektgruppe bestående af IT- og domæneeksperter at planlægge og styre en agil systemudviklingsproces, som indenfor resurse- og tidsmæssigt begrænsede rammer fører frem til realisering af et ny og forbedret informationssystem.
  • At undersøge, diskutere og afveje styrker og svagheder i udvalgte design-alternativer for et kommende informationssystem.
  • At gennemføre datamodellering og realisere database-applikationer med udgangspunkt i ER-modellering, over relationel modellering og normalisering frem til at skabe en konkret relationel, SQL-baseret databaseapplikation.
  • At implementere database-applikationer, og vælge hvilke dele af system-logikken som hensigtsmæssigt udtrykkes i database-laget (enten deklarativt i SQL eller som constraints, triggers og stored procedures), og hvilke dele som hensigtsmæssigt udtrykkes i programmeringsomgivelser i applikations-laget.

 

Kompetencer i

  • At analysere, designe og vurdere kvaliteter i et påtænkt design af et informationssystem set fra et helhedssynspunkt, der kombinerer både IT-tekniske og bruger-orienterede aspekter.
  • At analysere, designe og implementere informationssystemer, i hvilke brug af databaser er en væsentlig komponent.
  • Som deltager i en IT-projektgruppe at samarbejde med virkelige brugere og andre systemudviklere om målrettet realisering af et nyt eller forbedret informationssystem.

Vil fremgå af kursussiden i Absalon.

Viden om interaktionsdesign på et niveau svarende til gennemførelse af DIKU-kurset "Interaktionsdesign".

Programmeringsfærdigheder og erfaringer med softwareudvikling på et niveau svarende til gennemførelse af DIKU-kurserne "Programming og problemløsning" og "Softwareudvikling".
En kombination af forelæsninger, selvstudier af kursuslitteraturen, og øvelser. Projektgruppearbejde med udvikling af et nyt eller forbedret informationssystem i samarbejde med brugere uden for DIKU.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 40
  • Forberedelse (anslået)
  • 80
  • Øvelser
  • 40
  • Projektarbejde
  • 232
  • Eksamen
  • 20
  • I alt
  • 412
Skriftlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet

Skriftlig feedback gives som kommentarer til opgaver i Absalon.
Der gives løbende feedback under forelæsninger og øvelser (primært sidstnævnte).

Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, i løbet af blok 3
Skriftlig prøve, 4 timer efter blok 4 med opsyn.
Prøveformsdetaljer
Eksamen består af to dele:

1) en skriftlig projektrapport udarbejdet i grupper med eksplicit definerede individuelle bidrag inden for participatory design-delen af kurset.

2) en skriftlig stedprøve (4 timer) omhandlende database-delen af kurset, svarende til eksamen på Databases and Information Systems (DIS).

Del 1 og del 2 kan bestås uafhængigt af hinanden, dvs. de behøver ikke blive bestået i den samme eksamenstermin.

Begge delprøver skal bestås individuelt og hver delprøve vægter 50%.

Beståede delprøver kan ikke tages om, og tæller med ved reeksamen med det resultat der blev opnået oprindeligt.
Krav til indstilling til eksamen

Del 1: 3-5 obligatoriske opgaver, hvoraf alle undtagen en skal afleveres og godkendes for at kvalificere sig til eksamen senest 3 uger før eksamensugen for blok 3.

 

Del 2: 2 opgaver samt et gruppeprojekt, der skal afleveres og godkendes senest 3 uger før eksamensugen for blok 4.

Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Del 1: alle hjælpemidler godkendt

 

Del 2 (stedprøven): skriftlige hjælpemidler tilladt, dvs. bøger, noter og printede dokumenter.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Reeksamen

Kvalifikation til deltagelse i reeksamen opnås ved genaflevering og godkendelse af projekt (eventuelt som et individuelt projekt), samt obligatoriske opgaver senest 3 uger før reeksamen, således at samme krav som for deltagelse ved ordinær eksamen opfyldes.

Re-eksamen for del 1:

Den reviderede projektrapport genafleveres fredag i reeksamensugen for blok 3-4.

 

Re-eksamen for del 2:

Skriftlig stedprøve (4 timer) tilsvarende den ordinære eksamen.

Hvis der er færre end 10 tilmeldte vil eksamen blive ændret til en mundtlig eksamen (30 min. inkl. votering) uden forberedelse.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.