NDAB16009U Udvikling af informationssystemer (UIS)
Development of Information Systems (UIS)
Bacheloruddannelsen i datalogi
Kurset tilstræber at give de studerende sådan viden og færdigheder, at de i projektgrupper sammen med både domæne-eksperter/brugere og andre IT-professionelle kan udvikle effektive og nyttige informationssystemer.
I kurset vil den studerende lære:
(a) at oparbejde en velunderbygget forståelse af brugerbehov
(b) at opbygge en vision for et kommende informationssystem set i sammenhæng med brugskonteksten
(c) hvordan krav og ønsker til et nyt eller forbedret informationssystem kan beskrives og prioriteres i samarbejde med virkelige brugere
(d) hvordan der kan gennemføres en database-orienteret analyse og design-proces
(e) hvorledes et software-baseret produkt kan konstrueres og dokumenteres
(f) hvordan håndtereres personlige data med hensyn til privacy i en brugercentreret designproces.
Viden om
- Centrale databasetekniske begreber så som den relationelle model, data-uafhængighed og transaktioner.
- Entitets-relations-modellering (ER-modellering) og relationel datamodellering, herunder transformationer fra ER-modellering til relationel datamodellering.
- Forespørgsler i database-forespørgselssprog, herunder både den relationelle algebra og SQL.
- Teorien om database-normalisering, herunder funktionelle afhængigheder, nøgler, og relationelle dekompositioner.
- Indekseringsteknikker og deres rolle ved performance-forbedring af database-forespørgsler.
- ACID (atomicity, consistency, isolation, durability) egenskaberne og brug af transaktioner.
- Faciliteter til etablering af forbindelse mellem databaser, programmeringsomgivelser og programbiblioteker.
- Brug af constraints, triggers og stored procedures.
- Teknikker til opbygning af brugsscenarier, prototyper mv. med henblik på at udforske designrummet i samarbejde med de kommende brugere af informationssystemet.
- Metoder og teknikker til at evaluere design-alternativer, herunder opsamling og analyse af empiriske data til belysning af fordele og ulemper ved alternativerne.
- Design og evaluering af interaktion mellem mennesker og informationssystem.
- Planlægning, estimering og styring af et IT-udviklingsprojekt i en agil, iterativ og læringsorienteret udviklingsproces.
- Dokumentation af IT-løsningen, og effektiv informationsudveksling mellem udviklere og brugere gennem udviklingsprocessens forskellige trin.
Færdigheder i
- Som deltager i en projektgruppe bestående af IT- og domæneeksperter at planlægge og styre en agil systemudviklingsproces, som indenfor resurse- og tidsmæssigt begrænsede rammer fører frem til realisering af et ny og forbedret informationssystem.
- At undersøge, diskutere og afveje styrker og svagheder i udvalgte design-alternativer for et kommende informationssystem.
- At gennemføre datamodellering og realisere database-applikationer med udgangspunkt i ER-modellering, over relationel modellering og normalisering frem til at skabe en konkret relationel, SQL-baseret databaseapplikation.
- At implementere database-applikationer, og vælge hvilke dele af system-logikken som hensigtsmæssigt udtrykkes i database-laget (enten deklarativt i SQL eller som constraints, triggers og stored procedures), og hvilke dele som hensigtsmæssigt udtrykkes i programmeringsomgivelser i applikations-laget.
Kompetencer i
- At analysere, designe og vurdere kvaliteter i et påtænkt design af et informationssystem set fra et helhedssynspunkt, der kombinerer både IT-tekniske og bruger-orienterede aspekter.
- At analysere, designe og implementere informationssystemer, i hvilke brug af databaser er en væsentlig komponent.
- Som deltager i en IT-projektgruppe at samarbejde med virkelige brugere og andre systemudviklere om målrettet realisering af et nyt eller forbedret informationssystem.
Vil fremgå af kursussiden i Absalon.
Programmeringsfærdigheder og erfaringer med softwareudvikling på et niveau svarende til gennemførelse af DIKU-kurserne "Programming og problemløsning" og "Softwareudvikling".
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 40
- Forberedelse (anslået)
- 80
- Øvelser
- 40
- Projektarbejde
- 232
- Eksamen
- 20
- I alt
- 412
Skriftlig feedback gives som kommentarer til opgaver i Absalon.
Der gives løbende feedback under forelæsninger og øvelser (primært
sidstnævnte).
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, i løbet af kursetSkriftlig aflevering, 24-timersEksamen består af 2 dele:
1. Et gruppeprojekt, der afleveres som en rapport med individuelle bidrag i løbet af kurset
2. En afsluttende 24-timers individuelle skriftlig hjemmeopgave
Projektet vægter 60% af karakteren og den afsluttende skriftlig hjemmeopgave vægter de resterende 40%. Begge dele af eksamen skal som et minimum opnå karakteren 00 og det vægtede gennemsnit bør være minimum 02 for at kurset kan bestås. - Krav til indstilling til eksamen
1-3 obligatoriske opgaver, markeret som bestået/ikke bestået, skal bestås for at kunne deltage i eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
Reeksamensformen består af 2 dele:
1. En projektrapport. Projektrapporten genafleveres (evt. som individuelt projekt), senest 2 uger før reeksamensdatoen.
2) En mundtlig eksamen (30 minutter uden forberedelse) i hele pensum.
Kvalifikation til deltagelse i reeksamen opnås ved genaflevering af obligatoriske opgaver senest 2 uger før reeksamen, således at samme krav som for deltagelse ved ordinær eksamen opfyldes.
Projektet vægter 60% af karakteren og den mundtlige eksamen vægter de resterende 40%. Begge dele af eksamen skal som et minimum opnå karakteren 00 og det vægtede gennemsnit bør være minimum 02 for at kurset kan bestås.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NDAB16009U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Datalogisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Marcos António Vaz Salles (7-7970647566727643676c316e7831676e)