NBIB14028U  Projektkursus: Biokemi

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

Project Course: Biochemistry

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i biokemi

Kursusindhold

Teoretisk kursus i biokemi med hovedvægt på læsning af originallitteratur samt mundtlig og skriftlig præsentation af et afgrænset emne inden for biokemi.

I kurset indgår vejledning i mundtlig og skriftlig videnskabelig præsentation samt litteratursøgning.

Målbeskrivelser

Viden:

Den studerende kan:

  • redegøre for og beskrive et emne indenfor et forskningsområde og teorien bag emnet
     

Færdigheder:

Den studerende kan:

  • anvende korrekt faglig terminologi til at beskrive biokemisk videnskabeligt arbejde mundtlig og skriftlig
  • anvende konstruktiv kritik i feedback på mundtlige præsentationer
  • anvende databaser til søgning af primær og sekundær litteratur
  • demonstrere forståelse for teorien bag et emne
  • demonstrere forståelse for den teoretiske baggrund for udførte eksperimenter
  • udvælge litteratur, der er relevant for belysning af et emne
  • begrunde valg til afgrænsning af et emne
  • kondensere og udvælge repræsentativt
  • udvælge eksperimenter, der er relevante for belysning af et emne
  • demonstrere forståelse for og vurdere primær og sekundær videnskabelig litteratur
  • disponere en struktureret mundtlig præsentation ved hjælp af elektroniske programmer som f.eks. Powerpoint
  • formulere sig skriftligt i et klart sprog
  • formulere en klart disponeret tekst med tydelig emneafgræsning, som er udformet i henhold til en i forvejen udleveret vejledning
     

Kompetencer:

Den studerende kan:

  • diskutere et biokemisk emne i form af et essay
  • diskutere publiceret eksperimentelt og teoretisk arbejde på kritisk vis
  • perspektivere emnet ud fra et sæt af videnskabelige data og foreslå fremtidige forskningsveje
Pensum i alle tidligere kurser på 1. og 2. år i studieordningen for bacheloruddannelsen i biokemi forudsættes bekendt.
Forelæsninger, eksaminatorier med mundtlige studenterpræsentationer, vejledermøder.
Mundtlig
Individuel
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 120 timer
Der gives 120 timer til at udforme et skriftligt essay.
Krav til indstilling til eksamen

Undervisergodkendelse af to mundtlige præsentationer efter vejledning.
 

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen

Hvis de to mundtlige præsentationer er godkendt af underviser, kan de genbruges.
Hvis de ikke er godkendt, kan kravet opfyldes senest to uger inden reeksamenen efter aftale med underviseren.
Genaflevering af essay.

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende på overbevisende vis kunne følgende i relation til biokemisk kerneviden:

  • redegøre for et udvalgt forskningsområde
  • redegøre for og beskrive et emne og teorien bag emnet
  • anvende korrekt faglig terminologi til at beskrive biokemisk videnskabeligt arbejde mundtlig og skriftlig
  • anvende konstruktiv kritik i feedback på mundtlige præsentationer
  • anvende databaser til søgning af primær og sekundær litteratur
  • demonstrere forståelse for teorien bag et emne
  • demonstrere forståelse for den teoretiske baggrund for udførte eksperimenter
  • udvælge litteratur, der er relevant for belysning af et emne
  • begrunde valg til afgrænsning af et emne
  • kondensere og udvælge repræsentativt
  • udvælge eksperimenter, der er relevante for belysning af et emne
  • demonstrere forståelse for og vurdere primær og sekundær videnskabelig litteratur
  • disponere en struktureret mundtlig præsentation ved hjælp af elektroniske programmer som f.eks. Powerpoint
  • formulere sig skriftligt i et klart sprog
  • formulere en klart disponeret tekst med tydelig emneafgræsning, som er udformet i henhold til en i forvejen udleveret vejledning
  • diskutere et emne i form af et essay
  • diskutere publiceret eksperimentelt og teoretisk arbejde på kritisk vis
  • perspektivere emnet ud fra et sæt af videnskabelige data og foreslå fremtidige forskningsveje
  • Kategori
  • Timer
  • E-læring
  • 12
  • Forelæsninger
  • 6
  • Teoretiske øvelser
  • 24
  • Eksamen
  • 120
  • Forberedelse
  • 42
  • Vejledning
  • 2
  • I alt
  • 206