LSLS20149U Skov og landskab 2
Forestry and landscape 2
Skov- og landskabsingeniør
Kurset har til formål at give et naturfagligt grundlag, som kan bringes i anvendelse i forbindelse med skovdyrkning og i forbindelse med natur- og landskabspleje
- Vedplanternes botanik (vinter)
- Landskabsdannelse, geologi og grundlæggende hydrologi
- By- og vejtræer, herunder risikotræer og skadevoldere
- Biodiversitet i dyrket og urørt skov
- Skovenes rolle i klimadebatten, skovressourcer, certificering og skovpolitik
Kurset giver de studerende en introduktion til uddannelsen, skov- og landskabsingeniør professionen og et praktisk kendskab til skovarbejde og landskabspleje med henblik på, at den studerende efterfølgende kan indgå i en dialog med eksempelvis skov- og naturteknikere.
Indholdet i kurset omfatter en introduktion til følgende 3 delområder:
1. Professionskendskab:
- Skov- og landskabsingeniørens hverdag og jobmuligheder
- Erhvervsområdekendskab - virksomhedstyper inden for det grønne område
- Kendskab til træets anvendelse og de vigtigste aftagere af træ fra danske skove
- Introduktion til innovation for skov- og landskabsingeniører
2. Maskiner samt manuelle/motormanuelle
discipliner:
- Motorsaven: opbygning, vedligeholdelse og brug
- Fældningsteori og arbejdsmiljø
- Introduktion til maskiner i skovbrug og naturpleje
- Metoder til opmåling og volumenberegning af stående og fældet træ
- Klipning af pyntegrønt og oparbejdning af juletræer
3. Skov- og landskabshistorie og natursyn:
- Kulturlandskabets historie og dannelse, herunder øvelser i kortanalyse
- Identifikation af fortidsminder og kulturhistoriske spor, herunder driftshensyn og pleje
- Introduktion til natursyn
Formålet med kurset er at introducere den studerende til
professionsområdet generelt, samt at give et basalt kendskab til de
praktiske opgaver i den grønne sektor og den tilknyttede teori.
Når kurset er gennemført, forventes den studerende at have opnået
følgende:
Viden:
- Viden om til de vinterbotaniske kendetegn for almindeligt forekommende vedplanter i Danmark
- Viden om topografiens betydning for landskabets hydrologi
- Forståelse for istidslandskabet og landskabsdannelsen i Danmark
- Viden om veddets nedbrydning og dennes betydning for biodiversitet i skovene.
- Viden om biodiversitet i dyrket og urørt skov
- Viden om skovenes rolle i klimadebatten, skovressourcer, certificering og skovpolitik
- Have opnået indsigt i professionens erhvervsvilkår og opgaveområde samt professionsudøverens rolle, funktion og særlige identitet
- Have opnået indsigt i professionsområdets primære produktioner og tjenesteydelser
- Kunne nævne vigtige skov- og landskabshistoriske begivenheder der har præget vores kulturlandskab i nyere tid.
- Have opnået kendskab til forskellige natursyn
- Kende de vigtigste maskiner i skovbrug og naturpleje
- Have kendskab til grundlæggende innovationstankegang
- Kendskab til de vigtigste skadevoldere på træer, samt deres betydning for træers sundhed både i skov, by og langs vejen, herunder også introduktion til risikotræer.
Færdigheder:
- Bestemme og morfologisk beskrive almindeligt forekommende vedplanter i Danmark i vintertilstand
- Redegøre for hvordan topografien har betydning for landskabets hydrologi
- Analysere centrale landskabselementers opbygning og dannelse
- Redegøre for hvordan træets opbygning og vækst har betydning for veddets nedbrydning
- Kunne anvende en række grundlæggende begreber og terminologier i det fagsprog som professionen anvender således at den studerende kan diskutere generelle faglige problemstillinger
- Kunne anvende motorsav og relateret håndværktøj til lette fældningsopgaver
- Kunne identificere spor efter vigtige skov- og landskabshistoriske begivenheder både i felten og på kortmateriale med henblik på fremtidige driftshensyn/plejehensyn.
- Kunne opmåle og beregne volumen på stående og fældet træ
- Kunne medvirke til oparbejdning af juletræer og pyntegrønt
Kompetencer:
- Forestå landskabsanalyse med fokus på jordbund og hydrologi på baggrund af viden om landskabets dannelse og vandet bevægelse i jorden
- Tage skovdyrkningsrelatede beslutninger, som understøtter de vedteknologiske egenskaber, der har betydning for træets anvendelse
- Kunne samarbejde om at løse praktiske og skriftlige opgaver i en studiegruppe
- Kunne indgå i en dialog med andre faggrupper, herunder skov- og naturteknikere
- Kunne reflektere over ressourceforbrug og arbejdsforhold ved manuelt skovarbejde.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 70
- Forberedelse (anslået)
- 147
- Teoretiske øvelser
- 12
- Praktiske øvelser
- 80
- Ekskursioner
- 60
- Projektarbejde
- 37
- Eksamensforberedelse
- 1
- Eksamen
- 1
- I alt
- 408
Er du ikke indskrevet på en professionsbacheloruddannelse -
kontakt pcj@ign.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
Alle bachelor- og kandidatstuderende skal søge hhv. forhåndsgodkendelse eller dispensation i deres respektive studienævn for at kunne deltage i professionsbachelorkurser på Skovskolen.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minMundtlig prøve med forberedelse
- Krav til indstilling til eksamen
Godkendte kursusopgaver og botanikeksamen er et krav for at blive indstillet til eksamen.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Kildeliste, undervisnings- og ekskursionsindhold samt målbeskrivelse danner grundlag for bedømmelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS20149U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Professionsbachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- Kurset foregår uden for skemastrukturen.
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
- Studienævn
- SCIENCE Professionsbachelor
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Anna-Klara Krogager K Knoblauch (4-717e7b7b5079777e3e7b853e747b)
Undervisere
Diverse eksterne undervisere