LSLS20148U Skov og landskab 1
Forestry and landscape 1
Skov- og landskabsingeniør
Kurset har til formål at give et naturfagligt grundlag, som kan bringes i anvendelse i forbindelse med skovdyrkning og i forbindelse med natur- og landskabspleje
- Vedplanternes botanik (sommer)
- Vedplanternes krav til vækstvilkår
- Vedplanternes udbredelse og proveniensforhold
- Grundlæggende plantefysiologi
- Veddets opbygning og egenskaber
Kurset giver de studerende en introduktion til uddannelsen, skov- og landskabsingeniør professionen og et praktisk kendskab til skovarbejde og landskabspleje med henblik på, at den studerende efterfølgende kan indgå i en dialog med eksempelvis skov- og naturteknikere.
Indholdet i kurset omfatter i øvrigt en introduktion til følgende 4 delområder:
1. Uddannelsen og uddannelsesstedet:
- Studiegrupper
- IT og Absalon
- Biblioteket på Frederiksberg
- Lokalområdet
- Formalia og godt sprog i skriftligt arbejde på Skovskolen
2. Professionskendskab:
- Skov- og landskabsingeniørens hverdag og jobmuligheder
- Erhvervsområdekendskab - virksomhedstyper inden for det grønne område
- Kendskab til træets anvendelse og de vigtigste aftagere af træ fra danske skove
- Introduktion til innovation for skov- og landskabsingeniører
3. Maskiner samt manuelle/motormanuelle
discipliner:
- Introduktion til maskiner i skovbrug og naturpleje
- Introduktion til praktisk naturpleje og vandløbsvedligeholdelse
- Introduktion til plantehåndtering og plantning i praksis
4. Kort, GIS og GPS
- Historiske og nutidige kort
- Grundlæggende opbygning og geografiske informationssystemer (GIS)
- Grundlæggende brug af GPS og GIS i skov- og landskabsforvaltning
Viden
- Viden om til de sommerbotaniske kendetegn for almindeligt forekommende vedplanter i Danmark
- Viden om til de mest almindeligt forekommende vedplanters krav til voksested
- Viden om naturlig udbredelse for de mest almindeligt forekommende vedplanter i Danmark
- Forståelse af grundbegreber indenfor vedplanternes proveniensforhold
- Forståelse for hvordan planternes anatomi har betydning for vækst (primær og sekundær) samt transport af vand og næring.
- Viden om hvordan træets opbygning og vækst har betydning for veddets teknologiske egenskaber
- Have opnået indsigt i professionens erhvervsvilkår og opgaveområde samt professionsudøverens rolle, funktion og særlige identitet
- Have opnået indsigt i professionsområdets primære produktioner og tjenesteydelser
- Kende de vigtigste maskiner i skovbrug og naturpleje
- Have kendskab til kortmateriale relevant for fagområdet
Færdigheder
- Bestemme og morfologisk beskrive almindeligt forekommende vedplanter i Danmark i sommertilstand
- Redegøre for hvordan almindeligt forekommende vedplanters oprindelse, udbredelse og krav til vækstvilkår har betydning for et lokalitetstilpasset træartsvalg
- Redegøre for de plantefysiologiske faktorer, som har betydning for planternes overlevelse, vækst og formering
- Redegøre for hvordan træets opbygning og vækst har betydning veddets egenskaber, anvendelse.
- Kunne anvende en række grundlæggende begreber og terminologier i det fagsprog som professionen anvender således at den studerende kan diskutere generelle faglige problemstillinger
- kunne anvende håndholdte redskaber til vandløbspleje og naturpleje
- kunne kvalitetsvurdere, håndtere og plante barrodsplanter og dækrodsplanter
- Kan anvende GIS og GPS til enkle registrerings- og kortlægningsopgaver
- kunne udfærdige skriftlige produkter der lever op til de formelle og skriftlige krav på universitetsniveau
Kompetencer
- Foretage overordnede lokalitetsspecifikke vækstvilkårsanalyser - jordbund, hydrologi og klima - på baggrund af viden om de forekomne arters krav til vækstvilkår
- Forestå rådgivning omkring et lokalitetstilpasset træartsvalg på baggrund af viden om vedplantearternes krav til vækstvilkår.
- Foretage arealforvaltningsbeslutninger som er betydende for planternes overlevelse og vækst med baggrund i en grundlæggende forståelse for planternes anatomi og fysiologi
- Kunne samarbejde om at løse praktiske og skriftlige opgaver i en studiegruppe
- Kunne indgå i en dialog med andre faggrupper, herunder skov- og naturteknikere
- Kunne reflektere over ressourceforbrug og arbejdsforhold ved plantning, naturpleje og vandløbsvedligeholdelse.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 64
- Forberedelse (anslået)
- 180
- Praktiske øvelser
- 72
- Ekskursioner
- 60
- Projektarbejde
- 30
- Eksamen
- 2
- I alt
- 408
Er du ikke indskrevet på en professionsbacheloruddannelse -
kontakt pcj@ign.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
Alle bachelor- og kandidatstuderende skal søge hhv. forhåndsgodkendelse eller dispensation i deres respektive studienævn for at kunne deltage i professionsbachelorkurser på Skovskolen.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 2 timerSkriftlig prøve i 2 timer, uden hjælpemidler.
- Krav til indstilling til eksamen
Godkendte kursusopgaver og botanikeksamen er et krav for at blive indstillet til eksamen.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Kildeliste, undervisnings- og ekskursionsindhold samt målbeskrivelse danner grundlag for bedømmelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS20148U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Professionsbachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- Kurset foregår uden for skemagruppe.
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
- Studienævn
- SCIENCE Professionsbachelor
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Anna-Klara Krogager K Knoblauch (4-6976737348716f7636737d366c73)
Undervisere
Diverse eksterne undervisere