LBIB10172U Introduktion til bioteknologi
Introduction to Biotechnology
Bacheloruddannelsen i bioteknologi
Kursets formål er at give en indføring i fagområdet molekylær bioteknologi og en forståelse af hvordan forskellige typer organismer, herunder mikrober, planter, og dyr kan indgå i bioteknologi. Kurset giver også eksempler på forskning og erhverv indenfor bioteknologi, samt en oversigt over uddannelsens opbygning. Målet nås gennem forelæsninger og en metodemæssig indføring i problemorienteret projektarbejde. Her tages udgangspunkt i samfundsrelevante problemstillinger, der har en bioteknologisk vinkel, som bearbejdes ud fra naturvidenskabelige kriterier.
Kurset består af 3 elementer. (1) Introduktion til uddannelsen og hvor den kan bruges; (2) En forelæsningsrække som dækker et afgrænset grundlæggende pensum om bioteknologi bl.a. med fokus på genomer, molekylærbiologi, rekombinant DNA teknologi og bioteknologisk anvendelse af forskellige organismer; (3) Projektarbejde i grupper med afsæt i samfundsrelevante problemstillinger, som kan adresseres med bioteknologiske løsninger.
Gruppeprojekterne udvikles i tæt samarbejde med vejledere hvor de videnskabelige kriterier for rapporters indhold og udformning introduceres. I projektarbejdet fokuseres der på: Problemorientering; problemidentifikation, problemanalyse og problemformulering. Projektorganisering; definition af en opgave, planlægning og styring af projektet. Samarbejdets dynamik; kommunikation, organisering, og roller i grupper. Skriftlig og mundtlig formidling af videnskabelig information; indhold, struktur og formalia. Litteratur og kildehåndtering.
Kursets hovedmålsætning er at give kendskab til grundlæggende molekylærbiologi, rekombinant DNA teknologi og andre bioteknologiske relevante metoder. Desuden er der en metodemæssig indføring i problemorienteret projektarbejde med udgangspunkt i en bioteknologisk problemstilling, som bearbejdes ud fra videnskabelige kriterier.
Når kurset er færdigt, forventes den studerende at:
Viden:
- kunne forklare grundlæggende molekylærbiologiske processer og deres regulering på forskellige niveauer.
- have kendskab til udvalgte bioteknologiske teknikker og principper.
- kunne reflektere over forskellige typer levende organismers karakteristika.
- kunne beskrive og forstå relevansen af erhvervs- og forskningsmæssige udnyttelse af bioteknologien
- udvise kendskab til kriterier for kommunikation af videnskabelig information inden for det bioteknologiske område og rapportudarbejdelse, hvad angår formalia, konsistens, klarhed, præcision og sprog.
Færdigheder:
- kunne arbejde problemorienteret og derved være i stand til at; identificere, analysere, formulere, afgrænse og bearbejde en bioteknologisk problemstilling på et videnskabeligt niveau.
- kunne arbejde projektorganiseret i en gruppe, herunder definere en konkret opgave, planlægge aktiviteter, styre arbejdsprocessen og bruge relevante arbejdsredskaber der skal til for at gennemføre projektet, samt evaluere forløbet.
- kunne formidle resultatet både mundtligt og skriftligt således at normerne for videnskabelig formidling inden for bioteknologi i studierapportform opfyldes.
- kunne samarbejde effektivt i grupper og få en forståelse for de dynamikker der har betydning for udviklingen af et effektivt samarbejde
- kunne håndtere information der er relevant for et bioteknologisk projekt og forholde sig kritisk til denne.
- Kunne arkivere og vide hvordan man henviser til kilder med en reference manager (Mendeley), både individuelt og i gruppearbejde (fælles database).
- kunne bruge powerpoint til præsentation af projekter
- kunne søge litteratur i udvalgte databaser (Web of Science, Rex)
Kompetencer:
- kunne håndtere komplekse problemstillinger inden for bioteknologi og arbejdsprocesser ved at planlægge, styre og evaluere arbejdsprocessen og bruge relevante arbejdsredskaber i projektets forskellige faser.
- kunne opponere og give konstruktiv kritik til medstuderende
- kunne finde og kritisk håndtere digitale informationskilder indenfor det bioteknologiske område, inkl. sociale medier (digital videnskabelig informationssøgning og digital refleksion)
Thieman William J. & Palladino, Michael A. (2019): Introduction to Biotechnology. Pearson New International Edition, 4th Edition ISBN-13: 9780134995854
Dahl, A., T. Dich, T. Hansen & V. Olsen (2016): Styrk projektarbejdet – en redskabsbog til problemorienteret projektarbejde. Biofolia, 4. udgave, 2023
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 30
- Holdundervisning
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 50
- Projektarbejde
- 90
- Vejledning
- 15
- Eksamen
- 1
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 15 min.
- Prøveformsdetaljer
- Individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i egen gruppes projekt og eksamination i lærebogens pensum med relation til projektet. Ingen forberedelse.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktiv deltagelse i midtvejsseminar og afsluttendeseminar, i både fremlæggelse af eget projekt og opponering af en anden gruppes projekt. Godkendt projektrapport og godkendt fremlæggelse af projektrapport.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Reeksamen som ordinær eksamen.
Hvis gruppen ikke opfylder kravene, afleveres en revideret projektrapport senest tre uger før reeksamen. Rapporten skal godkendes inden re-eksamen.
Hvis projektrapporten er godkendt, men enkeltpersoner ikke har deltaget i det afsluttende seminar, skal projektet fremlægges individuelt umiddelbart inden reeksamen afholdes, og denne fremlæggelse skal godkendes.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LBIB10172U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- 75
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden
Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institutter
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
- Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab (IVH)
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Rosa Laura Lopez Marques (rlo@plen.ku.dk)
- Thorkild Nielsen (thorkild.nielsen@ifro.ku.dk)
Undervisere
Anders Dahl
Rosa Lopez
Meike Burow
Kristine Freude
Thorkild Nielsen
Barbara Ann Halkier
Mette Sørensen