JSJK00001U  Retssystemers funktion og virke (Cand. soc. i jura)

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

Legal Systems and their Functions

Kursusindhold

Formålet med dette faglige modul er at give de studerende kendskab til nationale såvel som internationale retssystemers opbygning. Fokus er på kompetenceforhold og processuelle regler. Denne viden skal de studerende sætte i forhold til deres egen professionsfaglighed og placere i en større juridisk sammenhæng, således at de studerende får en dybere forståelse for de retlige problemstillinger, de møder indenfor deres profession. Desuden har faget til formål at kunne identificere særlige retskulturelle træk ved det danske retssystem - set i sin historiske sammenhæng - sammenlignet med kontinental europæisk og anglo-amerikansk retstradition. Kurset bygger ovenpå den juridiske viden om retssystemer, som de studerende har erhvervet sig i deres professionsbacheloruddannelse. De studerende skal gennem modulet arbejde med juridiske problemstillinger, der knytter sig til deres profession, for derved at sikre en faglig progression, der knytter sig til deres erhvervede professionsfaglighed.

Målbeskrivelser

Viden:

- Om det danske retssystems opbygning og sammenhæng med internationale systemer

- Om magtfordelingslæren og myndighedernes funktion set i relation til denne

- Om forvaltningens klagesystemer

- Om karakteristika ved dansk retspleje, herunder adgangen til domstolsprøvelse og 2-instans-princippet

- Om danske myndigheder i et retshistorisk perspektiv - Om den danske retstradition i komparativ belysning

Færdigheder:

- At kunne placere forskellige typer af retlige dokumenter i sin institutionelle og processuelle sammenhæng

- At kunne udfinde særlige nationale og internationale karakteristika ved diverse retskilder

Kompetencer: - Identificere kompetente myndigheder i retlige forhold

- At kunne vurdere processuelle forhold inden for sin bachelor faglighed og mulige procesbelastninger i relation til konkrete problemstillinger

Pensum består af en række forskellige tekster, der primært falder inden for almene fag, herunder om retssystemers opbygning, kompetenceforhold og proces. Desuden indgår retssociologiske, retshistoriske og komparativ retlige tekster. Endelig vil en del materiale vedrøre konkrete retlige problemstillinger i form af retskilder, der bruges som undervisningscases i forhold til fagets almene horisont. I alt ca. 700 sider. Pensumliste fremgår af fagets side på Absalon.

Materiale der skal anskaffes:

Karsten Revsbech: Aktuel dansk forvaltningsret, 2008.

Øvrigt pensummateriale består af enkelte tekster, der uploades på Absalon, og tekster, som den studerende selv skaffer, fx via semesterhylden på Videncentret.

I forhold til uddannelsens overordnet profil hjælper faget med at integrere jura i de studerendes professionsfaglighed og herved uddanne dem til professionsjurister.
Undervisningen i faget er tilrettelagt som en kombination af individuelt arbejde og gruppearbejde. Undervisningen struktureres over øvelser og case-arbejde, der tager udgangspunkt i, at de studerende lærer at kombinere egen kernefaglighed med en juridisk forståelse. Gruppearbejde er en grundstruktur i undervisningen. De studerende vil både skulle arbejde sammen omkring en fælles professionsfaglighed (eksempelvis socialrådgiver), hvor de kan arbejde i dybden med fælles professionsfaglige problemstillinger. De studerende vil også skulle arbejde sammen på tværs af forskellige
professionsfagligheder. Herved vil de studerende lære at arbejde på tværs af fagligheder, at kunne genkende juridiske problemstillinger og at kunne transferere en erhvervet juridisk viden til andre professionssammenhænge. Det er en central del af fagets undervisning, at de studerende bringer egen viden og refleksion ind i undervisningen. Dette skal understøttes gennem løbende opgaver, hvor de studerende som led i deres forberedelse til eksempel skal finde den relevante lovgivning (national som international) for en professionsfaglig juridisk problemstilling og kunne redegøre for kompetenceforhold og processuelle forhold.
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Selvstændig skriftlig opgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

12. januar 2018

Reeksamen

23. februar 2018

Kriterier for bedømmelse

Eksamen er en selvvalgt skriftlig opgave hvor den studerende skal demonstrere målbeskrivelsens viden- og færdighedskompetencer gennem besvarelse af en række af fagets efterbehandlingsspørgsmål.

  • Kategori
  • Timer
  • Seminar
  • 28
  • Forberedelse
  • 178,25
  • I alt
  • 206,25