JJUB57002U Retssystemet og juridisk metode

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

The Legal System and Legal Method

Kursusindhold

Faget introducerer de studerende til rettens betydning i samfundet, retssystemets opbygning og den juridiske profession. De studerende stifter bekendtskab med, hvordan man fremfinder og anvender forskellige retskilder, der danner grundlaget for den juridiske metode. Undervejs trænes de studerende i lovfortolkning og domsanalyse og i at identificere og vurdere samspillet mellem forskellige retlige kilder. Undervisningen foregår problemorienteret, og de studerende skal i grupper arbejde med løsning af forskellige retlige opgaver i undervisningen og som forberedelse til denne. Det er afgørende for fagets tilrettelæggelse og opnåelsen af fagets læringsmål, at de studerende deltager i retlig argumentation og diskussion og kan forholde sig reflekterede og kritisk til retlige problemer som fx det juridiske sprog, retspolitiske spørgsmål, internationalisering af retten og teknologiens betydning for juraen.

Målbeskrivelser

     Viden

  • redegøre for hvilke statslige institutioner, der indgår i retssystemet, og hvad der generelt karakteriserer retten
  • beskrive domstolenes opbygning og de grundlæggende karakteristika ved behandlingen af sager i den civile og strafferetlige proces
  • forklare hvilken betydning internationale retsforskrifter og EU-retsforskrifter har i dansk ret
  • klassificere retskilder og forklare forskellen mellem forskellige retskilder og samspillet mellem disse
  • redegøre for de overordnede formål med retlig regulering, og rettens betydning i samfundet
  • beskrive hvilke aktører, der indgår i den juridiske profession, og hvilke etiske krav der stilles til juristen
  • forklare de forskellige faser i lovgivningsprocessen, og hvordan retlige forskrifter bliver til
  •  

    Færdigheder

  • fremfinde retskilder ved digital informationssøgning i forskellige nationale og internationale databaser
  • orientere sig i digital information, vurdere det fundne og forklare søgeprocessen
  • identificere de typer af regler, der indgår i en retsforskrift, og anvende forskellige lovfortolkningsmetoder til at analysere retsforskrifter
  • anvende lovforarbejder og administrative retsforskrifter, og forstå deres retskildemæssige betydning i fortolkningssammenhæng
  • anvende almindelige akademiske standarder for referencehåndtering og god akademisk praksis
  • analysere domme og andre retsafgørelser og vurdere dommes mulige præjudikatsværdi
  • identificere og anvende grundlæggende retsprincipper og vurdere deres relevans og kildeværdi
  • løse retlige problemer

    Kompetencer
  • reflektere over sammenhængen mellem retsteori og juridisk argumentation
  • vurdere retskilders sproglige udformning og reflektere over sprogets betydning for retten
  • vurdere forskellen mellem retsdogmatik og retspolitik, og diskutere juristens rolle i rets- og samfundsudviklingen
  • reflektere over digitaliseringens betydning for juridisk metode og juridisk arbejde, og de juridiske og etiske fordele og udfordringer ved digitalisering
  • formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde.
  • samarbejde i grupper med andre studerende om juridisk problemløsning
  1. Henrik Palmer Olsen: Lærebog til Retssystemet og juridisk metode, 2024, DJØFs Forlag, kap. 2-8.
     
  2. Kompendium til Retssystemet og juridisk metode, optrykt af HUM Reprocenter Søndre Campus. Kompendiet kan købes i HUM Repro center/Campus print i bygning 11A.

    Kompendiet består både af pensumtekster og kilder samt supplerende litteratur. Følgende i kompendiet er pensum:

Uddrag af Justitsministeriets lovkvalitetsvejledning (40 sider)

Karsten Naundrup og Troels Michael Lilja: Domsanalyse. I: Skriftlig Jura, 2. udg.2020 - Thomas Riis og Jan Trzakowski (red). Side 279-294ø (15 sider) (denne tekst er ikke pensum, men læses kursorisk som supplement til lærebogens kap. 6).

Andreas Bloch Ehlers: Grundlæggende erstatningsret I (2019), s. 28-33 (6 sider)

Bjarke Viskum: Introduktion til retsteoretiske positioner (3 sider)

Lon Fuller: Sagen om huleforskerne fra Retsfilosofi – Centrale tekster og temaer, Hammerslev og Palmer Olsen (red.), 2 udg. Hans Reitzel, 2019, s. 39-56. (17 sider)

Janus Beyer: Retorik i retten – Bedre forelæggelse, afhøring og procedure. Hans Reitzel, 2013, side 132-145 – Et fuldt juridisk ræsonnement. (13 sider)

Eivind Kolflaath: ’Fortællingens overbevisende kraft’ fra Retten i sproget (Red. Anne Lise Kjær et al), Djøf, Kap. 9 (16 sider)

Thomas Søbirk Petersen: Reflekteret ligevægt og den offentlige debat (14 sider)

Janne Rothmar Herrmann og Christian Bergqvist: Uenighed om retten i Juridiske Metoder: 10 Bud. kapitel 3, side 67-90 (23 sider)

Mads Bryde Andersen, kapitel 1 i Grundlæggende aftaleret til studiebrug (30 sider).

 

Det er ulovligt at dele digitale studiebøger med hinanden uden tilladelse fra rettighedshaver.

 

Forberedelsen består både af en individuel og en gruppebaseret forberedelse. Egenhændig kildesøgning og digital informationssøgning er en integreret del af de studerendes arbejde. Læringsaktiviteterne, der er centreret omkring grupperne, tager udgangspunkt i primære kilder. Alle grupper fremlægger 3 gange undervejs i kurset. Undervisningen baserer sig på tydelig angivelse af læringsmål og taksonomi, der understøtter de studerende ansvar for egen læring.
Yderligere oplysninger om bl.a. læseplaner, undervisningsopgaver m.v. findes på fagets hjemmeside. Se Uddannelsessiderne for formalia angående eksamensformer.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 10
  • Forberedelse (anslået)
  • 164,25
  • Seminar
  • 32
  • I alt
  • 206,25
Ikke relevant
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
Prøveformsdetaljer
Skriftlig tilsynseksamen, 4 timer
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Følgende hjemmesider er tilladt at tilgå under eksamen:

 

Digitaleksamen: www.eksamen.ku.dk
Skat: www.skat.dk
Skatteministeriet: www.skm.dk
Folketinget: www.ft.dk
Retsinformation: www.retsinformation.dk
Karnov: www.karnovgroup.dk
Gyldendals ordbøger: https://www.ordbogen.com/
EUR-Lex: https://eur-lex.europa.eu/homepage.html
Folketingstidende: www.folketingstidende.dk

 

Læs en beskrivelse af de enkelte eksamensformer, herunder formkrav, omfang og frister i eksamenskataloget 

Læs om praktiske eksamensforhold på KUnet

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

6. januar 2025

Reeksamen

11. februar 2025