JJUA55317U Digital forvaltning
Digital Goverment
Faget giver den studerende kompetence til at rådgive den moderne digitaliserede og datadrevne forvaltningsmyndighed og dennes leverandører af digitale løsninger. Fokus er rettet mod den forvaltningsretlige, databeskyttelsesretlige (GDPR) samt cyber- og informationsretlige regulering (NIS2), reguleringen af tilgængelighed (web-direktivet og tilgængelighedsloven), EU-forordningen om kunstig intelligens (AI Act) og de dataetiske principper og metoder
Kurset omfatter følgende temaer:
- Juristers rolle under udvikling, ibrugtagning og drift af digitale løsninger
- Den digitale forvaltnings infrastruktur og anvendte teknologier
- Overblik over den digitale forvaltnings nationale og EU-retlige regelsæt samt supplerende normer, herunder de dataetiske normer og obligatoriske standarder såsom NSIS
- Retlige og dataetiske krav ved opstart af udvikling af digitale løsninger
- Retlige og dataetiske krav til tilrettelæggelse og gennemførelse af udvikling af offentlig digitale løsninger (udviklingsprocesuelle krav)
- Retlige og dataetiske krav ved ibrugtagning af offentlige digitale løsninger, herunder dokumentation af test, uddannelse af personale mv.
- Retlige og dataetiske krav til design af offentlige digitale løsninger og deres anvendelse
- Forberedelse af transformation af lovgivning til programkode
samt retlige krav til beslutningsstøttesystemer baseret på machine
learning eller andre former for kunstig intelligens (automatisering
og beslutningsstøtte)
Krav til overvågning og tilsyn under drift og anvendelse af offentlige digitale løsninger, herunder ved mindre ændringer (opdateringer) af løsningerne.
Viden:
- Viden om den digitale forvaltnings teknologiske og
organisatoriske forhold samt hvordan udvikling, ibrugttagning,
drift og anvendelse af offentlig digitale løsninger i praksis
tilrettelægges og forløber, og hvordan juridiske kompetencer bedst
kan rådgive myndigheder og udviklere i hver enkelt fase.
- Viden om de regler og supplerende normer, der gælder for alle
eller dog de fleste offentlige myndigheder og har størst betydning
i den digitale forvaltning, herunder EU-retsakter om
databeskyttelse, cyber- og informationssikkerhed, tilgængelighed og
om kunstig intelligens samt viden om de vigtigste obligatoriske
standarder for offentlige myndigheder og dataetiske retningslinjer.
Færdigheder:
- Færdigheder i at identificere de retlige og dataetiske
problemstillinger i forbindelse med udvikling, indkøb,
ibrugtagning, drift og anvendelse af digitale løsninger i den
offentlige forvaltning.
Kompetencer:
- Kompetencer til at analysere identificerede retlige og dataetiske
udfordringer (problemstillinger) i forbindelse med udvikling,
ibrugtagning, drift og anvendelse af digitale løsninger i den
offentlige forvaltning og komme med forslag til konkrete
handlingsanvisninger til at sikre lovlige og afbalancerede
resultater
- Kompetencer til at kommunikere ovenstående i et klart og præcist sprog både under anvendelse af korrekt juridisk terminologi og i et sprog og en struktur, der er egnet til at kommunikere i en projektorganisation, hvor der indgår professioner, der ikke nødvendigvis har kendskab til den juridiske professions terminologi og begrebsapparat.
Fra forvaltningsjurist til udviklings- og driftsjurist – retlige
og etiske rammer for den digitale forvaltning, red. Hanne Marie
Motzfeldt, Djøf Forlag, 2024 (ca. 340 sider)
Er ansvarlighedsprincippet fremtidens reguleringsmodel af teknologier? af Hanne Marie Motzfeldt, Social Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat, Bind 33, Nr. 163 (9 sider),
Beslutningsunderstøttende algoritmer i det offentlige: påvirkningen
af sagsbehandlerens juridiske skøn og begrundelse af Ayo
Næsborg-Andersen, Jøren Ullits og Ole Hammerslev, Politica,
Bind 55, Nr. 3 (18 sider)
Deciphering Blockchain's Role in Danish Decision-Making: Evaluating Opportunities and Challenges Through the Prism of Due Process af Jøren Ullits i Law, Innovation and Technology (30 sider).
Det er ulovligt at dele digitale studiebøger med hinanden uden tilladelse fra rettighedshaver.
De detaljerede læringsmål samles op afslutningsvis som aktivitet i klassen (summegrupper) med kollektiv feedback. Dette suppleres med quiz til hvert undervisningstema i Absalon, som de studerende benytter individuelt. Videre anvendes post-its eller digital indberetningsløsning ved afslutningen af hver tilstedeværelsesundervisning til at følge op på de studeredes læringsbehov. Opfølgning sker som indledning til den efterfølgende undervisningsgang.
Der anvendes supplerende digitale redskaber, herunder videoer.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse (anslået)
- 178,25
- Seminar
- 28
- I alt
- 206,25
Underviseren fungerer som facilitator under gruppearbejde, hvorved feedback gives kollektivt, omend til mindre grupper. Der opsamles også kollektivt på casearbejde ved gennemgang ved tilstedeværelsesundervisningen. De studerendes problembaserede læringsprocesser (arbejde med studenteroplæg) indebærer peerfeedback. Der afsættes endvidere tid til en vis individuel feedback i forbindelse med opgaveskrivning.
- Studerende indskrevet på JUR: Selvbetjeningen på KUnet
- Studerende indskrevet på andre fakulteter på KU eller andre danske universiteter med en forhåndsgodkendelse fra eget Studienævn: Meritstuderende
- Alle andre studerende og enkeltfagsstuderende: Enkeltfagsstuderende (mod deltagerbetaling)
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Selvstændig skriftlig opgave
- Hjælpemidler
Læs en beskrivelse af de enkelte eksamensformer, herunder formkrav, omfang og frister i eksamenskataloget
Læs om praktiske eksamensforhold på KUnet
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Afleveringsdato 12-06-2025
- Reeksamen
Afleveringsdato 13-08-2025
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUA55317U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema for undervisningstid
Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Udbydende fakultet
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Hanne Marie Motzfeldt (hanne.marie.motzfeldt@jur.ku.dk)