JJUA55223U Projektorienteret forløb (projektrapport) - KA

Årgang 2023/2024
Engelsk titel

Academic internship - Master

Kursusindhold

Projektets indhold

Et projektorienteret forløb er et videnskabeligt projekt, som gennemføres i samarbejde med og delvist under vejledning fra en virksomhed, organisation eller myndighed (projektstedet).

Et projektorienteret forløb er ikke et praktikophold. Formålet er ikke at deltage i det almindelige arbejde på projektstedet. Som grundlag for et projektorienteret forløb på den juridiske kandidatuddannelse skal den studerende derfor formulere et problembaseret projekt, som er godkendt af en vejleder på universitetet. Der skal også udpeges en ekstern vejleder på projektstedet, som besidder fagkyndighed vedrørende projektet.

Projektforløbet giver den studerende mulighed for indsamling og afprøvning af dele af det materiale, der indgår i det skriftlige projekt. Samtidig stiller den studerende kvalificeret viden til rådighed for projektstedet.

Det skriftlige projekt skal både forholde sig til de praktiske problemstillinger, som projektet tager udgangspunkt i, og til de relevante retsvidenskabelige eller andre teoretiske problemstillinger, som projektet vedrører.

Begge elementer skal være angivet i projektet.

Det projektorienterede forløb udbydes i henhold til uddannelsesbekendtgørelsens § 16 og § 22, hvorefter universitetet i studieordningen for henholdsvis bacheloruddannelsen og kandidatuddannelsen kan fastsætte, at uddannelsen inden for den normerede studietid indeholder projektorienterede forløb eventuelt i tilknytning til områder uden for universitetet i Danmark eller i udlandet

 

Et projektorienteret forløb  i tilknytning til områder uden for universitetet i Danmark eller i udlandet skal være godkendt af universitetet inden forløbet påbegyndes.

Målbeskrivelser

Læringsmål

Mht. til viden skal den studerende kunne:

  • Analysere de juridiske problemstillinger, som finder udtryk i det godkendte projekt, i samarbejde med projektstedet og med inddragelse af de praktiske eller retlige perspektiver på problemstillingen, som projektstedet kan bidrage med.
  • Sikre, at der er konsistens imellem projektets problemformulering, afgrænsning, disposition, analyse og konklusion, således at besvarelsen fremstår logisk i lyset af problemformuleringen.

 

Mht. færdigheder skal den studerende kunne:

  • Selvstændigt, men gerne under bistand fra projektstedet, finde relevante juridiske og ikke-juridiske kilder samt systematisere dem og danne sig overblik over dem.
  • Reflektere over de juridiske og praktiske (og eventuelt forretningsmæssige eller politiske) perspektiver, som resultaterne af de juridiske analyser samt den praktiske erfaring fra opholdet, giver anledning til.
  • Argumentere for og imod forskellige løsninger af den juridiske problemstilling, samt dokumentere de forskellige tilgange og eventuelle modsætninger, som f.eks. vil følge af at anlægge rent juridiske og ikke-juridiske (herunder praktiske og politiske) perspektiver på problemstillingen.

 

Mht. kompetencer skal den studerende kunne:

  • Selvstændigt udarbejde og afgrænse en juridisk problemformulering, som skal danne grundlag for udarbejdelsen af det skriftlige projekt.
  • Træffe beslutninger om og reflektere over hvilke metodiske tilgange, der kan og skal danne grundlag for analysen, samt argumentere for valg truffet i besvarelsen af problemformuleringen.
  • Selvstændigt træffe beslutninger om og formulere, hvilke praktiske og politiske refleksioner og tolkninger konklusionerne giver anledning til.

Da projektet skal berøre en retsvidenskabelig problemstilling forventes det, at problemstillingen direkte eller indirekte har været berørt i retsvidenskabelig eller anden fagligt relevant litteratur eller praksis. Denne litteratur mv. bør identificeres, inden projektet afgrænses. Der er ingen fast ramme for omfanget af denne litteratur, der forventes tilegnet af den studerende i et projektorienteret forløb. I tilfælde af tvivl kan emnevalget forelægges den fagansvarlige for de projektorienterede forløb.

  • Kategori
  • Timer
  • Projektarbejde
  • 825
  • I alt
  • 825
Ikke relevant
Point
30 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Projektrapport
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Efterår: afleveringsdato - 12. januar 2024

Forår: afleveringsdato - 17. juni 2024

Reeksamen

Efterår: afleveringsdato - 22. februar 2024

Forår: afleveringsdato - 21. august 2024