HVKK03281U Visuel kultur/Kunsthistorie -Kunst og Kulturforskning 2

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Visuel Culture/Art History: Art and Culture Research 2

Uddannelse

Kunsthistorie og Visuel kultur

Kursusindhold

Dette kursus tilbyder deltagerne to delforløb forankret i undervisernes aktuelle forskning.

 

Det ene delforløb omhandler udvikling af begrebsdannelser, analytiske og kritiske tilgange til kunst- og kulturforskning inden for miljøhumaniora i det Antropocæne. Dette delforløb stiller skarpt på nylige begrebsdannelser samt teori og metode, der kan engagere sig i økokunst, det bæredygtige museum, resilient arkitektur, grøn, blå og grå byplanlægning, økologisk design til hverdagskulturer.

 

Det andet delforløb præsenterer en dynamisk teori om visuel kultur hinsides form og betydningsdannelse, baseret på state of the art i humaniora og samfundssvidenskab, herunder feminisme, queer teori, nonrepresentational theory og ny materialisme, samt et særligt fokus på erfaring, det imaginære og individuation. Kurset inkluderer cases om ‘cultural swarming’, ‘the drift of visual experience,’ og ‘cultural ecstasis”. Kurset kan tages om introduktion til visual kultur og visual teori samtidig med at det tilstræber en ny syntese af det nutidige teori-landskab ift visual kultur

 

Kurset anvender en bred vifte af kunst- og kulturteoretiske tekster og case materialer af relevans for de to delforløb og de stillede opgaver. Kursusmaterialet gøres digitalt tilgængeligt i Absalon og Det Kongelige Biblioteks Leganto system.

 

Kurset andet delforløb samler al litteratur i et kompendium, klar til køb på https:/​/​webshophum-dk.ku.dk/​shop/​frontpage.html, medio /februar 2026

Man kan med fordel forberede sig ved at læse en eller flere kilder som for eksempel:

 

Barca, Stefania. 2020. Forces of Reproduction: Notes for a Counter-Hegemonic Anthropocene. Cambridge: Cambridge University Press.

Bellacasa, María Puig de la 2017. Matters of Care: Speculative Ethics in More Than Human Worlds. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Chakrabarty, Dipesh. 2021. The Climate of History in a Planetary Age. Chicago: University of Chicago Press.

Ekman, Ulrik. 2023. "Peripheral: Resilient Hydrological Infrastructures." Infrastructures 8 (7): 111. https:/​/​doi.org/​10.3390/​infrastructures8070111.

---. 2025. "Precautionary Principle." Environmental Humanities Glossary: Emergent Key Terms, edited by Ulrik Ekman and Daniel Irrgang. Copenhagen: University of Copenhagen. https:/​/​artsandculturalstudies.ku.dk/​research/​art-and-earth/​environmental-humanities-glossary/​.

---. 2025. "Resilience." Environmental Humanities Glossary: Emergent Key Terms, edited by Ulrik Ekman and Daniel Irrgang. Copenhagen: University of Copenhagen. https:/​/​artsandculturalstudies.ku.dk/​research/​art-and-earth/​environmental-humanities-glossary/​resilience/​.

Haraway, Donna J. 2016. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press.

Jeffery, Celina. "Curating Water." Environmental Humanities Glossary: Emergent Key Terms, edited by Ulrik Ekman and Daniel Irrgang. Copenhagen: University of Copenhagen. https:/​/​artsandculturalstudies.ku.dk/​research/​art-and-earth/​environmental-humanities-glossary/​curating-water

Kallipoliti, Lydia. 2018. History of Ecological Design. Oxford University Press. https:/​/​doi.org/​10.1093/​acrefore/​9780199389414.013.144

Latour, Bruno, and Peter Weibel. 2020. Critical Zones: The Science and Politics of Landing on Earth. Karlsruhe: ZKM, Center for Art and Media Karlsruhe.

 

Kurset afholdes i to delforløb på syv uger umiddelbart efter hinanden.
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, øvelser og diskussion i plenum samt analytisk arbejde i mindre grupper. Der arbejdes løbende med feedback fra underviserne og peer-feedback, individuelt såvel som kollektivt.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 279
  • Vejledning
  • 1
  • Eksamen
  • 84
  • I alt
  • 420
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt undtagen Generativ AI
Kriterier for bedømmelse