HTEB00581U Teater- og performancestudier: Teatersociologi og -procesdeltagelse - med særligt fokus på kulturelt entreprenørskab

Årgang 2016/2017
Engelsk titel

Theatre Sociology and Theatre Proces

Uddannelse

 Teater- og performancestudier

Kursusindhold

Formål: Formålet med undervisningen i Teatersociologi og–procesdeltagelse er at give deltagerne teoretisk forståelse for, og praktisk erfaring med, forskellige typer af teaterprocesser. Desuden at give deltagerne indsigt i forskellige samfundsmæssige kontekster og vilkår for teaterproduktion.

Formålet er endvidere, at deltagerne udvikler nogle grundlæggende kompetencer til at navigere i forskellige typer af teaterprocesser og til at analysere og reflekterer over teaterprocesser i forskellige kunstneriske, sociologiske, psykologiske og pædagogiske perspektiver.

Disse kompetencer er anvendelige i dramaturgiske professioner, dramapædagogiske professioner, konsulentprofessioner i en bredere samfundsmæssig forstand og endelig danner de et grundlag for at udøve praksisfunderet forskning i - og med - scenekunst

Indhold: Teatersociologi og –procesdeltagelse rummer både praktisk arbejde med teaterproduktion og teoretisk analyse af forskellige kontekster, produktionskulturer og specifikke processer.

Det er et tværfagligt kursus, hvis teoretiske grundlag bygger på en sammensætning af litteratur fra flere forskellige fagområder. Fra det teatervidenskabelige fagområde henter vi litteratur om iscenesættelse, teaterprocesser, skuespilteknik og scenekunstnerisk æstetik. Fra det sociologiske fagområde henter vi litteratur om samfundsanalyse, organisationsteori og kulturteori. Desuden rummer kurset elementer af pædagogisk og psykologisk teori.

Kurset giver et historisk overblik over udviklingen af forskellige typer af scenekunstneriske produktionsprocesser fra begyndelsen af det 20. århundrede og frem til i dag og denne udvikling sættes i relation forskellige samfundsmæssige og kulturelle udviklingstendenser.

Det praktiske arbejde med teaterproduktion indebærer i år, at de studerende skal lave en række performance lectures under temaet; klimaforandringer i en globaliseret verden, som skal præsenteres på Teater Grob i maj måned.

Dette projekt er et samarbejde med GROW SCIENCE, Teater Grob og Scenekunstskolens Efter- og videreuddannelse. Temaet er valgt, fordi det lægger sig i forlængelse af det fokus på globalisering, som Teater Grob har arbejdet med, i en længere periode, i forbindelse med teaterværket Det 6. Kontinent.

 

Med dette projekt ønsker vi at undersøge, hvorledes de studerende på Teater- og Performancestudier kan bidrage konkret værdiskabende til scenekunsten og samtidig udvikle entreprenørielle kompetencer. På baggrund af dette ønsker vi at udvikle en didaktisk model, som kan danne grundlag for kursets udvikling i fremtiden.

Projektet er støttet af Fonden for Entreprenørskab.

 

Litteratur: Der skal købes to kompendier til kurset. Titlerne på kompendierne er ”Teatersociologi” og ”Teaterprocesdeltagelse”.

Undervisningsform: Kurset er tilrettelagt således, at undervisningen veksler mellem forelæsninger, teoretiske oplæg og praktiske processer, samt gruppeanalyser og individuelle analyser af henholdsvis det teoretiske stof og de praktiske processer.

Deltagerne vil i løbet af semesteret få til opgave at lave to små scenekunstneriske produktioner i mindre grupper og disse produktionsprocesser vil være genstand for den analyse, som skal præsenteres til eksamen. Den ene gruppeopgave vil bestå i at iscenesætte en dramatisk tekst og den anden vil består i at skabe en lecture performance over et sociologisk emne.

I det sidste forløb indgår en række øvelser i performativ videnspræsentation, som danner grundlag for refleksioner over anvendelse af performative virkemidler i en mundtlig eksamenssammenhæng.
I tillæg til forberedelse til undervisningen, må deltagerne påregne at bruge arbejdstid på gruppearbejde med produktionerne ud over undervisningstiden.

Kurset danner grundlag for undervisningen procesledelse på modul 5.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 84
  • Forberedelse
  • 293
  • Holdundervisning
  • 42
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420