HSAXO0512U HELGA. Praksis og teori i arkæologisk illustration og registrering

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

HELGA. Praksis og teori i arkæologisk illustration og registrering

Uddannelse

Forskningsområde

Kursusindhold

HELGA. Praksis og teori i arkæologisk illustration og registrering
Kurset vil fokusere på illustration, registrering og fremlæggelse af arkæologiske genstande i videnskabelige publikationer. Illustrationer af arkæologiske genstande er ikke blot pæne tegninger, men understøtter forskningen med observationer relateret til produktion, teknik, materiale og æstetik. En arkæologisk illustration skal underbygge den videnskabelige tekst og gøre læseren i stand til at afkode morfologiske træk og særegenheder ved genstandene.

Der er en lang tradition for illustration af genstande i arkæologisk forskning, og trods den gradvise integration af digitale metode også på dette område, er det gennem håndtegning og fotografering at genstande illustreres og formidles i publikationer. Digitale metoder såsom 3D fotografering, scanning og tegneprogrammer udvikler sig hele tiden og bliver mere tilgængelige, men samtidig er håndtegning af genstande et vigtigt element i den kognitive proces i fortolkning af genstande. Kurset vil fokusere på to metoder, håndtegning og 3D fotografering/rendering, så man kan tilegne sig færdigheder i både analoge og digitale metoder igennem en række workshops. Der suppleres med forelæsninger om udvalgte emner inden for arkæologisk illustration, registrering og fremlæggelse.

OBS:
Forskningsområde indgår som en integreret del af:
- Metode 2: dokumentation og analyse (Arkæologistuderende, 2. semester)
- Forhistorisk Arkæologisk metode 3: kritik og formidling  (Forhistorisk arkæologistuderende, 4.semester)
- Klassisk arkæologi: kulturmøde (Klassisk arkæologistuderende, 4. semester)
- Græsk-romersk arkæologi og kunsthistorie (Græsk- og latinstuderende, 2. semester)
- Sprogkundskab (Græsk- og Latinstuderende, 6. semester)
Blanketnavn: HELGA, Forskningsområde, forår 2025

Undervisningsmateriale

- Banning 2020: Archaeological Illustration and Publication. In: The Archaeologist’s Laboratory. Interdisciplinary Contributions to Archaeology.
Collett, L. 2017: Introduction to Drawing Archaeological Pottery (kan læses online: https:/​/​www.archaeologists.net/​publications/​papers)
- Gilboa et al. 2013: Recording and illustration of archaeological artifacts. Journal of Archaeological Science 40.
- Moser 2014: Making Expert Knowledge through the Image. Isis, The History of Science Society
- Steiner, M. 2005: Approaches to archaeological illustration. A Handbook. Practical Handbooks in Archaeology 18. CBA

Holdundervisning / forelæsninger / øvelser
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 88
  • Eksamensforberedelse
  • 62
  • I alt
  • 192
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
0 ECTS
Prøveform
Andet
Prøveformsdetaljer
Forskningsområdet indgår som del af samlet eksamen.
Portfoliobestemmelser for forskningsområde:
1) En registrering og en fuld udtegning i hånden af en arkæologisk genstand af keramik eller metal, inkl. beskrivelse af genstanden (type, materiale, evt. datering. osv.) = ca. 1 ns.
2) en registrering og en fuld udtegning i hånden af et redskab af flint eller anden stenart, inkl. beskrivelse af redskabet (type, materiale, datering, osv.) = ca. 1 ns.
3) en 3D illustration af begge disse genstande, inkl. beskrivelse af fremgangsmåde = ca. 1 ns. samt
4) en refleksion over metoderne og deres anvendelighed, fordele og ulemper i forhold til videnskabelig formidling, fremlæggelse og forskning af genstande (5-7 ns).
Censurform
Ingen ekstern censur