HPÆK03521U PÆD Pædagogik som forskningsfelt
Research Field of Education.
Kandidatuddannelsen i Pædagogik, 2020-ordningen
Kandidattilvalg i Pædagogik, 2020-ordningen
I Pædagogik som forskningsfelt arbejder vi med at etablere grundlæggende forståelser af pædagogikkens forskningsfelt (opdragelse, undervisning, uddannelse og læring) i historisk og aktuelt lys. Undervisningen sigter mod at skabe indsigt i en række pædagogiske forskningstraditioner og analyser samt bidrager med eksempler på aktuel forskning og nyere tværfaglige emneområder inden for det pædagogiske fagområde – i og på tværs af discipliner (pædagogisk psykologi, pædagogisk sociologi og pædagogisk filosofi). Der arbejdes løbende med at identificere og afgrænse de studerendes egne interesser og hvordan disse kan begrundes, indkredses og undersøges videre, eksempelvis: Hvordan forskellige former for forskning er produceret? Hvilke erkendelsesinteresser styrer forskningen? Hvilke videnskabelige, politiske, professionsinteresser er på spil? Hvilken betydning har det for forskningen?
Viden om
- pædagogik som forskningsfelt, herunder forskellige traditioner, positioner, discipliner og pædagogiske forskningsinstitutioner og disses betydning for pædagogisk forskning
- forskellige former for pædagogisk forskning og uddannelsesforskning, f.eks. fri forskning, strategisk forskning, anvendt forskning og evalueringsforskning.
Færdigheder i at
- redegøre for pædagogikkens forskningsfelt fx gennem begreber som opdragelse, undervisning, uddannelse eller læring. Dette kan belyses aktuelt og/eller historisk og kan relateres til stats-, samfunds-, institutions- eller individniveau
- forstå, analysere og forholde sig kritisk til viden tilvejebragt gennem forskellige former for pædagogisk forskning fx fri forskning, strategisk forskning, anvendt forskning og evalueringsforskning.
Kompetencer i at
- identificere emner og problemstillinger relateret til pædagogikkens forskningsfelt
- diskutere og vurdere forholdet mellem specifikke forskningsprojekter og forskningsfeltet som helhed.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 353,5
- I alt
- 409,5
Du skal tilmelde dig kandidattilvalg i Selvbetjeningen.
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning og ansøgningsskema her.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Fri skriftlig hjemmeopgave med krav om aktiv
undervisningsdeltagelse.
Eksamenssproget er dansk - Krav til indstilling til eksamen
Den aktive undervisningsdeltagelse består af to godkendte mindre skriftlige arbejder med et omfang af 2-4 normalsider samt deltagelse i opponentvirksomhed og diskussion af medstuderendes skriftlige arbejder. For studerende, der ikke har taget eller bestået prøven, bevarer den godkendte aktive undervisningsdeltagelse sin gyldighed i den efterfølgende eksamenstermin, hvor fagelementet igen udbydes.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Juni
Se Eksamensdatoer - Find tid og sted. Planen vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
Se studieordningen: http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/paedagogik/
August
Se Eksamensdatoer - Find tid og sted.
Kriterier for bedømmelse
Se studieordning:
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/paedagogik/
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HPÆK03521U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- ,
- Kursuskapacitet
- - -
Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Gerd Christensen (gerd@hum.ku.dk)
Undervisere
Gerd Christensen/Bjørn Hamre