HPÆB00581U PÆD, Didaktik og curriculumsociologi

Årgang 2022/2023
Engelsk titel

Didactics and Curriculum Sociology.

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i Pædagogik, 2019-ordningen

Bachelortilvalg i Pædagogik, 2019-ordningen

Kursusindhold

I Didaktik og curriculumsociologi skal vi beskæftige os med didaktiske teorier, begreber og analyser  og disses relationer til curriculumsociologiske traditioner. Centrale problemstillinger knyttet til undervisning udfoldes, herunder forhold mellem fag/viden og elevforudsætninger, undervisningens dannelsesindhold og form, mål og midler, undervisningsplanlægning og -evaluering. Gennem forskellige cases, teoretiske og empiriske analyser vil vi derudover behandle temaer og begreber om didaktisk professionalisme, dannelse, socialisering og læring i et bredere uddannelsespolitisk og samfundsfagligt perspektiv.

 

 

Målbeskrivelser

Viden om og forståelse af

  • pædagogiske retninger og teorier, der beskæftiger sig med undervisningens problematikker i relation til didaktiske og curriculumsociologiske traditioner.

     

Færdigheder i at

  • analysere relationer mellem undervisningens indhold, form og målgruppe samt analyse af anvendte undervisnings- og læringsmidler og deres didaktiske eller curriculumsociologiske begrundelse.

     

Kompetencer i at

  • forholde sig kritisk-analytisk til en relevant faglige problematik inden for didaktisk og curriculær tænkning og organisering i konkrete uddannelsessammenhænge
  •  

Kompetencer i at

  • forholde sig kritisk-analytisk til en relevant faglige problematik inden for didaktisk og curriculær tænkning og organisering i konkrete uddannelsessammenhænge
Der veksles mellem oplæg og arbejde i plenum, workshops, studenteroplæg samt andre former for gruppearbejde og peer review i forbindelse med kursets skriftlige arbejde.
Kurset udbydes også som bachelortilvalg i pædagogik og samlæses med grundfagsstuderende på pædagogik.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 325,5
  • I alt
  • 409,5
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Prøveformsdetaljer
Aktiv undervisningsdeltagelse
Krav til indstilling til eksamen

Den aktive undervisningsdeltagelse består af dels 1 godkendt skriveøvelse på 3-4 ns., der indeholder en afgrænset og begrundet faglig problematik. Dels et notat på maks. 2 ns., der fungerer som et baggrundspapir til eksamen. 

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

https://kunet.ku.dk/studie/paedagogik-ba/Sider/Emne.aspx?topic=Find tid og sted&topicId=ef9bedf9-cd3b-41a7-ad09-fc3825b08664#ef9bedf9-cd3b-41a7-ad09-fc3825b08664

Reeksamen

Se studieordning:

https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/paedagogik/

Kriterier for bedømmelse

 

 

Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Prøveformsdetaljer
Aktiv undervisningsdeltagelse.
Krav til indstilling til eksamen

Fri mundtlig prøve under forudsætning af aktiv undervisnings-deltagelse.

Den aktive undervisningsdeltagelse består af:

 1 godkendt skriveøvelse på 3-4 normalsider

 1 notat påmaks. 2 normalsider

Omfang: 30 min. inkl. votering. Der gives ingen forberedelse.

 

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Se studieordning:

https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/paedagogik/paedagogik_batv

Kriterier for bedømmelse