HMVK04472U Musikvidenskab: Musikpædagogiske problemstillinger
Musicology: Musico-pedagogical problems in the Practice of Music Education
Musikvidenskab KA2008 ordn.
Forløbet består af et projektorienteret undervisnings- og vejledningsforløb, ”forbløffende praksisser”, der danner grundlag for udarbejdelse af en projektopgave om et selvvalgt musikpædagogisk tema. Indføring i case-baserede metoder til observation af og refleksion over musikpædagogisk praksis, herunder diskussion af musikpædagogiske problemstillinger, som giver rum for udveksling af erfaringer med indsamling og analyse af empirisk materiale.
Der undervises i 10 uger á 3 timer ugentligt.
Kurset planlægges således at der er nogle undervisningsfri uger i løbet af semestret af hensyn til de studerendes feltarbejde.
Mål:
Eksaminanden skal kunne:
• analysere og vurdere musikpædagogisk praksis gennem observation
• formulere, analysere og diskutere musikpædagogiske problemstillinger på et videnskabeligt grundlag forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag
• gennemføre et empirisk projektarbejde vedrørende en musikalsk instruktionssituation fra selvvalgt praksisfelt (f.eks. instrumentalundervisning, kordirektion, rytmisk sammenspil eller skoleundervisning).
Basislitteratur:
Fink-Jensen, K. (2012). Forbløffende praksisser – en fænomenologisk undervisningsstrategi. København. Hans Reitzel (ca. 130 s.) udkommer i oktober.
Nielsen, F. V. (1999). Den musikpædagogiske forsknings territorium: Hovedbegreber og distinktioner i genstandsfeltet. Skolefag, Læring & Dannelse, arbejdspapirer, 14. (44 s.) (sendes elektronisk til de tilmeldte).
Nielsen, F. V. (1998). Almen musikdidaktik (1. eller 2. reviderede udgave). København: Akademisk Forlag, kap.1 og 2. (87 s.)
Hanken, I. M., & Geir, J. (1998). Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (242 s.)
Kurset omfatter 8 undervisningsgange à 3 timer + 2 projektseminarer à 3 timer samt vejledning i grupper eller individuelt.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 84
- Forelæsninger
- 24
- Undervisningsforberedelse
- 311
- Vejledning
- 1
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetAfhængig af eksamensvalget, ligeledes varierer ECTS-vægten alt efter hvilken eksamen, der aflægges.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HMVK04472U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Der kommer et link til skemaet.
- Kursuskapacitet
- 35 studerende
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Kursusansvarlige
- Sven-Erik Holgersen (6-717969343633436b7870316e7831676e)