HMVA0431QU Musikvidenskab/Teater/Moderne Kultur/Visuel kultur: KA-emnekursus: Musikvideo, audiovisuel æstetik og kulturel kontekst

Årgang 2018/2019
Engelsk titel

Not in english

Kursusindhold

Musikvideoer kan afsløre meget. De kan blandt andet fortælle os om konstruktionen af kunstnerens image, om konsumerisme, om teknologi og om vores forståelse af køn, race, seksualitet og klasse. På kurset skal vi diskutere hvordan forholdet mellem lyd, tekst og billede fungerer. Hvilken del giver os hvilke informationer? Hvordan passer de sammen og hvordan er de modstridende? Hvordan kan den specifikke forbindelse mellem lyd, tekst og billede der findes i musikvideoformatet informere analyser af andre audiovisuelle medier som f.eks. reklamer, kunstinstallationer eller koncertoptagelser?

Audiovisuelle medier fylder meget i vores hverdag. En del sange streames oftere som videoer end som sange uden billede. Vi bliver udsat for reklamer på YouTube, i fjernsynet, i biografen, samt mange andre steder hver eneste dag. Der er ikke nogen tvivl om at audiovisuelle formater påvirker vores forhold til den kultur vi er en del af.

Når kunstnere som Taylor Swift, Beyoncé eller Björk udgiver en ny video sætter det gang i alverdens kulturjournalister og bloggere, og fans sammensætter teorier om hvad videoerne mon betyder. Her kan man se hvordan musikvideoer i høj grad også fungerer som reklamer og som markedsføringsmaskine både for små og store kunstnere. Traditionelt har analyser af audiovisuelle medier fokuseret på billede og på tekst. Selv forskning som behandler lyd, gør det ofte som værende en støttefunktion i forhold til billede og tekst. Musikvideoformatet udfordrer denne fremgangsmåde ved at insistere på at billedet skal struktureres efter lyden. Udgangspunktet for undervisningen er musikvideo-formatet, men der er åbent for analyser af andre former for audiovisuelle medier både som en del seminaraktiviteten og til eksamen.

 

Til kurset vil der blive udarbejdet en egentlig bibliografi, men følgende værker vil blive inddraget:

  • Chion, Michel. (1994). Audio-Vision: Sound on Screen. Redigeret og oversat fra fransk af Claudia Gorbman. New York: Columbia University Press
  • Cook, Nicholas. (1998). Analysing Musical Multimedia. Oxford & New York: Oxford University Press
  • Korsgaard, Mathias B. (2017). Music Video After MTV: Audiovisual Studies, New Media, and Popular Music. Oxon: Routledge.
  • Railton, Diane & Paul Watson. (2011). Music Video and the Politics of Representation. Edinburgh: Edinburgh University Press
  • Richardson, John. (2012). An Eye for Music: Popular Music and the Audiovisual Surreal. Oxford & New York: Oxford University Press
  • Richardson, John et. al. (red.). (2013). The Oxford Handbook of New Audiovisual Aesthetics. Oxford & New York: Oxford University Press
  • Vernallis, Carol. (2013). Unruly Media: YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema. Oxford & New York: Oxford University Press
Forelæsninger
NB. Af hensyn til underviserens forskningsprogression er undervisningen tilrettelagt således, at kursets 12 undervisningsgange afvikles over 8 uger – mere specifikt i tiden frem til og med uge 44.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 82
  • Forelæsninger
  • 36
  • Undervisningsforberedelse
  • 301
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Der kan aflægges flere forskellige eksaminer til dette kursus. ECTS-vægten vil derfor være på enten 7,5 ECTS eller 15 ECTS afhængig af eksamensvalget. Se studieordningen for nærmere detaljer: http:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​musikvidenskab/​musikvidenskab_ka.pdf
Teater: HTEK03221E – HTEK03231E
MKK: HMKK03441E – HMKK03451E – HMKK03461E
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala