HLVK13011U KA-tilvalg: Kulturel Formidling

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Journalism and Communication

Uddannelse

Kunst og Kulturvidenskab

Kursusindhold

Kulturel formidling: Billed/tekst

Hvordan kan man skrive om billeder? Hvordan kan man skrive med billeder? Det tværfaglige kursus Billed/tekst fokuserer på muligheden for at skrive om (visuelle og litterære) kunstværker på en måde, der formidler en æstetisk erfaring og udfordrer eller overskrider de akademiske konventioner. Kurset vil handle om forbindelser mellem billeder og sprog, sådan som de bliver tematiseret og praktiseret i fagtekster (bl.a. Roland Barthes, Georges Didi-Huberman, T. J. Clark) såvel som i litterære og billedkunstneriske værker (bl.a. Anna Ancher, Cy Twombly, C. Y. Frostholm) samt i blandingsgenrer, der ikke overholder disse konventionelle skel; her vil essay-genren stå centralt (bl.a. Carol Mavor, Maggie Nelson). Afsættet er en grundlæggende dialektisk frem for binær forståelse af forholdet mellem tekst og billede såvel som forholdet mellem sansning og refleksion. Centrale begreber og fokus-punkter er ekfrase, materialitet, farver samt associationen som metode. Kursets deltagere kommer ikke bare til at læse forfattere, der skriver om kunst i et mere sanseligt, billedligt og associativt sprog end det akademiske, men også til selv, gennem skriveworkshops, at eksperimentere med sprog og genre.

Der vil blive lagt tekster ud i kursusrummet på Absalon. Hvis man vil læse relevante tekster inden kursets start, kan man opsøge T. J. Clark: The Sight of Death (2006), Georges Didi-Huberman: Devant l’image/ Confronting Images (1990), James Elkins: What Painting Is (2019), Carol Mavor: Blue Mythologies (2013), Maggie Nelson: Bluets (2009)

Oplæg fra underviser, bundne tidsbegrænsede skriveøvelser på stedet, ekskursioner, gensidig feedback, tekstfremlæggelser og -diskussioner.
Der vil i alt være 10 undervisningsgange, hvoraf 6 gange er a 4 timer, og 4 gange er a 6 timer, for at give plads til ekskursioner og skriveworkshops
OBS Der er givet dispensation til, at prøveformen for ALLE er den i studieordningen alternative form: fri hjemmeopgave, 16-20 sider, intern prøve ved én eksaminator, bedømmes efter 7-trin skalaen
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 280
  • Eksamen
  • 84
  • I alt
  • 420
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksamensforudsætninger

Se studieordning: 

Fagstudieordning for enkeltstående kandidattilvalg på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab 2019

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt undtagen Generativ AI
Censurform
Ingen ekstern censur