HLVK03882U Litteraturvidenskab/Moderne kultur: Litteratur- og kulturanalytisk emne: Move it! Bevægelse, migration, forflytning

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Comparative Literature: Move it! Movement, migration, eviction

Uddannelse

Litteraturvidenskab og Moderne kultur

Kursusindhold

Kritikken af Danmarks håndtering af flygtninge, integration og transnational adoption, samt mobiliseringen omkring de senere års demonstrationer mod krig, racisme og antisorthed kalder til stadighed på et skærpet kulturanalytisk apparat. I kunsten kan vi observere en centrering af mange forskellige minoriserede kroppe og deres ofte stillegjorte fortællinger, koreograferede forsamlinger af ekskluderede eksistenser, samt en selv-organisering af skærmende fællesskaber. På kurset undersøger vi, hvordan vi som kulturanalytikere i det 21. århundrede kan forstå disse kulturfænomener med et særligt fokus på racialiserede kunstneres og kulturproducenters udsigelsespositioner og deres reception i den danske kontekst. Hvilke kulturvidenskabelige tilgange har vi mulighed for at anvende og hvilke metoder kan vi kombinere for bedre at kunne begribe og gribe de opløsende fortællinger, politiske forsamlinger og ophobede følelser som medieres i og af kunsten?

Kulturanalysekurset Move it! Bevægelse, migration og forflytning stiller skarpt på frivillig og tvungen bevægelse som konkret, kunstnerisk og politisk fænomen. På tværs af litteratur, billedkunst, film og populærkultur ser vi i løbet af kurset på produktioner, praksisser, enkelte værker og mediedækning, der på forskellig vis forsøger at skabe og genskabe rum for sorg og omsorg, ophold og oprør, ny og gentagen bevægelse, de bevægende og ikke mindst de bevægede. Hvordan kontekstualiserer vi disse praksisser i relation til forestillinger om fællesskab i den nordiske velfærdsstatsmodel og dens udvikling efter 2. verdenskrig?

Hen over 12 sessions og en heldagsworkshop vil de studerende blive introduceret til forskellige kulturanalytiske metoder, eksemplariske kulturanalyser og et bredt udvalg af dertilhørende cases. Foruden et særligt fokus på analysen af værker og produktioner, fremlægger kurset tilgange indenfor analysen af dokumenter, affekter og produktionsæstetik. Mange af de kunstneriske eksempler hentes i fællesskab med de studerende og vi får besøg af flere spændende gæster undervejs. I løbet af semesteret kommer de studerende også til at arbejde med deres egen situering som akademiske subjekter i det globale nord og spørge ind til det komplicerede, men nødvendigt diskutérbare forhold mellem dén, der analyserer, og dén, der bliver analyseret.

Kursets ambition er at udstyre de studerende med en række videnskabeligt funderede analysemetoder og begrebsapparater, der aktiverer en kritisk, nysgerrig og fleksibel evne til at forstå og formidle kunstneriske og kulturelle greb om samtidsudfordringer. Vi vil beskæftige os med begreber som racialisering, race og racisme, repræsentation, stillegørelse, hvidhed, Sorthed, fænomenologi, disidentifikation, migrantisering, sameksistens, forsamlinger, separatisme, omsorg, udholdenhed, affektivt arbejde, postmigration og infrastrukturel performance. Sammen skal vi læse tekster af bl.a. Gloria Wekker, Amia Srinivasan, Lisa Baraitser, Lene Myong, Mons Bissenbakker og Michael Nebeling, Tess Skadegaard-Thorsen, Svetlana Boym, Judith Butler, Tina M. Campt, Devika Sharma, Stuart Hall, Donna Haraway, Marianne Hirsch, bell hooks, Bojana Kunst og José Esteban Muñoz.

 

Kurset undervises og eksamineres af Anna Meera Gaonkar. En heldagsworkshop afholdes af Cecilie Ullerup Schmidt. Kurset blev også udbudt i foråret 2023 og er tilrettelagt af begge undervisere.

Kurset er baseret på materiale de studerende kan tilgå online via biblioteksadgange mm.

For at understøtte en differentieret læring kombinerer kurset forelæsning, oplæg, blokseminar, ekskursion, forskellige mundtlige formater og underviser- og peer-feedback. Vi tager os tid til at arbejde med skriftlighed og skrivemetoder i løbet af semestret, så de studerende er varmet op til den afsluttende skriftlige eksamen
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 280
  • Eksamen
  • 84
  • I alt
  • 420
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)