HKUÅ03001U ÅU KUN Desgnpraksis og gymnasial didatik (efterår 2021)

Årgang 2021/2022
Engelsk titel

Design: Upper-Secondary School Practice

Kursusindhold

Kurset henvendes til undervisere i billedkunst, og giver kompetence til at undervise i design / design og arkitektur i de gymnasiale uddannelser.

 

Forskellige tilgange og discipliner indenfor designpraksis og teori introduceres med henblik på anvendelse i gymnasial sammenhæng på en videnskabelig reflekterende måde.

 

Kursets formål er at kunne benytte konkrete erfaringer med kreative processer i designpraksis sammen med teorier og metoder fra designteori, og fagdidaktik i forbindelse med udviklingen af konkrete undervisningsforløb.

 

Faglige temaer er i overensstemmelse med Uddannelses- og Forskningsministeriets ”Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb” (design (og arkitektur).

 

Litteratur bliver fortrinsvis lagt på Absalon, og består af kunst-/design teoretiske tekster, tekster, der vedrører billedkunst praksis, og fagdidaktiske tekster.

Litteratur som læses til første mødegang er:

online:

læreplaner stx design og arkitektur valgfag b og vejledning (uvm.dk)

 

biblioteksadgang:

Stephen Temple, (2016): “Learning to Draw Through Digital Modelling”. I: Design and Technology Education: an International Journal, 21 (2016), 1. tilgængelig hos: URL: https:/​/​ojs.lboro.ac.uk/​DATE/​article/​view/​2079

Margot Brereton, (2004): “Distributed cognition in engineering design: Negotiating between abstract and material representations”. I: Design representation. Redigeret af Gabriela Goldschmidt,. Springer, s. 83–103.

Vinod Goel, (1995): 6.2 "Multiplicity of Symbol Systems" (128-135) 7. 1 “Modes of Reference” (157-161) i: Sketches of thought, Berkeley: MIT Press.

A.T. Purcell og John S  Gero, (1998): “Drawings and the design process: A review of protocol studies in design and other disciplines and related research in cognitive psychology”. I: Design studies, 19 (1998), 4, s. 389–430

Timothy Samara, (2014): Design Elements: Understanding the Rules and Knowing When to Break Them - Updated and Expanded. Osceola: Quarto Publishing Group USA (s. 11-24 296-311

 

På Absalon:

 

Mart Tiemensma ”visualisering: ”at vekselvirke mellem praksis, teori og analyse” og fagdidaktisk ideologi. 2019.

Undervisningen består af introducerende forelæsninger eksperimenterende workshops og oplæg fra de studerende.

De gennemgåede teorier anvendes således, at de studerende udvikler konkrete formidlingsopgaver og længere undervisningsforløb i design, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre former for formidling som museale skoletjenester. De studerende gennemfører dele af undervisningsforløbets forventede analytiske og producerende handlinger.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Forberedelse (anslået)
  • 308
  • Eksamen
  • 84
  • I alt
  • 420
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)