HKUK13003U Kunsthistorie/Visuel kultur: Den russiske revolution i kunst og visuel kultur
Art History - The Russian Revolution in art and visual culture
Men hvordan ser revolution ud, hvad lyder den som, hvordan føles den? Hvilke medier, hvilke teknologier, hvilke nydelser ville være i stand til at formidle det?
--Robert Bird, Vision and Communism
Kurset undersøger revolutionens kunst og visuelle kultur, fra den første russiske revolution i 1905 over den bolsjevikiske revolution i 1917 til Stalinrevolutionen i 1930'erne. Russiske kunstnere var blandt de første til at opfinde abstraktion i 1910'erne og efter revolutionen i 1917 opfyldte de slagordet “kunst ind i livet”. Med særlig henblik på det usædvanlige antal kvindelige kunstnere i Rusland og sovjet, vil vi studere den russiske realisme og impressionisme i slutningen af 1800-tallet; modernistiske bevægelser som neo-primitivisme, cubo-futurisme, og suprematisme før Revolutionen F 1917; og konstruktivisme, design, fotomontage, den nye fotografi og eksperimentel film efter revolutionen. Vi skal også analysere den parallelle udvikling af en ny form for realisme i 1920erne, som kulminerede i udformningen af socialistisk realisme i 1930erne og undersøge den som en alternativ modernisme på tværs af medier—inkl. den særlige vægt anti-racistisk billedsprog indtager i perioden.
Vores grundlæggende mål er at forstå kunstværker som objekter, der ikke kun afspejler, men også producerer historie; med andre ord, at tænke kritisk over muligheden for en kunst, der skaber forandringer i samfundet. Vi vil kigge på paradigmeskift både inden for kunsten (abstraktion og andre nye stilarter og teknologier), og i begreber om det nye publikum: proletariatet, kvinder, de etniske sovjetrepublikker inkl. Centralasien, og Sorte amerikanere som frihedskæmpere inden for den internationale kommunisme.
- Robert Bird et al., Revolution Every Day: A Calendar (Mousse, 2017)
- Sheila Fitzpatrick, The Russian Revolution: 1917-1932 (multiple editions)
- Tekster på Absalon samt film tilgængelige på nettet
Supplerende litteratur, som man evt. kan orientere sig i:
- Camilla Gray, The Russian Experiment in Art, 1863-1922 (Thames & Hudson)
- Christina Lodder, Russian Constructivism (Yale University Press)
- Christina Kiaer, Imagine No Possessions: The Socialist Objects of Russian Constructivism (MIT Press)
- Matthew Bown, Art under Stalin (Holmes & Meier)
Brandon Taylor, Art and Literature under the Bolsheviks, 2 vols. (Pluto Press)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 279
- Vejledning
- 1
- Eksamen
- 84
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Krav til indstilling til eksamen
BA tilvalg;
https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/kunsthistorie/ikk_enkeltst_batv/
Ka tilvalg;
https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/kunsthistorie/ikk_enkeltst_katv/
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HKUK13003U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Forårssemesteret 2022
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Christina Hilleboe Kiær (15-666b756c76776c7164316e6c646875436b7870316e7831676e)
Undervisere
Christina Kiaer