HKUK13001U IKK-Frit emne-Billed/Tekst

Årgang 2022/2023
Engelsk titel

Image/Text

Uddannelse

Ikk tilvalg

Kursusindhold

Hvordan kan man skrive om billeder? Hvordan kan man skrive med billeder? Det tværfaglige kursus Billed/tekst fokuserer på muligheden for at skrive om (visuelle eller litterære) kunstværker på en måde, der formidler en æstetisk erfaring og udfordrer eller overskrider de akademiske konventioner. Kurset vil handle om forbindelser mellem billeder og sprog, sådan som de bliver tematiseret og praktiseret i fagtekster (bl.a. Roland Barthes, Georges Didi-Huberman, Susan Sontag) såvel som i litterære og billedkunstneriske værker (bl.a. W. G. Sebald, Amalie Smith, Cy Twombly, Kathrine Ærtebjerg) samt i blandingsgenrer, der ikke overholder disse konventionelle skel; her vil essay-genren stå centralt (bl.a. Inger Christensen, Rainer Maria Rilke, Walter Benjamin, Maggie Nelson). Afsættet er en grundlæggende dialektisk frem for binær forståelse af forholdet mellem tekst og billede såvel som forholdet mellem sansning og refleksion. Centrale begreber og fokus-punkter er ekfrase, farver, kaligram samt associationen som metode. Kursets deltagere kommer ikke bare til at læse forfattere, der skriver om kunst i et mere sanseligt, billedligt og associativt sprog end det akademiske, men også til selv, gennem skriveworkshops, at eksperimentere med sprog og genre. Ud over kunst- og kulturhistorisk faglitteratur vil vi opsøge tilstødende fagligheder som filosofi (bl.a. Immanuel Kant, Maurice Merleau-Ponty, Hélène Cixous), æstetik (bl.a. Jean-Luc Nancy) og psykoanalyse (bl.a. Sigmund Freud).

Kurset kræver aktiv deltagelse i form af øvelser (i produktion af tekster om billeder), oplæg, fremlæggelser m.v. Kursets deltagere kommer ikke bare til at læse forfattere, der skriver om kunst i et mere sanseligt, billedligt og associativt sprog end det akademiske, men også til selv, gennem skriveworkshops, at eksperimentere med sprog og genre.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 279
  • Vejledning
  • 1
  • Eksamen
  • 84
  • I alt
  • 420
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse