HKUK03793U KA-tilvalg: Billedkunst/design og gymnasial praksis

Årgang 2018/2019
Engelsk titel

Upper-Secondary School Practice

Kursusindhold

Forskellige tilgange og discipliner indenfor billedkunst- og designpraksis og teori introduceres med henblik på anvendelse i gymnasial sammenhæng på en videnskabelig reflekterende måde.

 

Kursets formål er at kunne udnytte konkrete erfaringer med kreative processer med teorier og metoder fra kunsthistorie, kunstpraksis og fagdidaktik. Som resultater af anvendelsen udvikler de studerende konkrete formidlingsopgaver og længere undervisningsforløb, som kan bruges i gymnasiale og andre uddannelser. 

 

Undervisningen består af introducerende forelæsninger eksperimenterende workshops og oplæg fra de studerende.

Litteratur bliver fortrinsvis lagt på Absalon, og består af kunst-/design teoretiske tekster,  tekster, der vedrører billedkunst praksis, og fagdidaktiske tekster.

 

Litteraturliste til første mødegang er:

læreplaner stx billedkunst b og vejledning (uvm.dk)

Anna M. Kindler, David A. Pariser, Axel van den Berg, Wan Chen Liu, and Belidson Dias

Esthetic Modernism, The First Among Equals? A Look at Aesthetic Value Systems in Cross-Cultural, Age and Visual Arts Educated and Non-Visual Arts Educated Judging Co-horts

(REX: The International Joumal of Cultural Policy, 2002 VOL. 8 (2). pp. 135- 151

 

På Absalon:

Tom Hardy:  "Nailing Jelly: Art Education in a Postmodern World". (7 - 15) i Tom Hardy red. Art Education in a Postmodern world 2006

Norman H. Freeman, "Everyday Aesthetic Thinking About Pictures" (Aesthetic Judgment and Reasoning) i                     Handbook of research and policy in art education/ edited by Elliot W. Eisner. Michacl D. Day (2004)

Elliot W. Eisner,  “Looking at Student Artwork” (125-147)  I “The Arts and the Creation of Mind” Yale University Press (2002) 

 

 

 

Forelæsninger, eksperimenterende workshops og oplæg af de studerende
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 84
  • Forberedelse
  • 279
  • Forelæsninger
  • 56
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve