HKUK03381U KA tilvalg: Billedkunst- og designpraksis
Visual Arts and Design: Upper-Secondary School Practice
Hvordan skabes en lærerig vekselvirkning mellem teori, analyse og praksis i billedkunst og design i gymnasiet? Kursets formål er at give indsigt i og erfaring med fagene billedkunst, design og design & arkitektur i gymnasiet gennem teori koblet med konkret praktisk afprøvning, udvikling og evaluering på baggrund af fagenes identitet, mål, kernestof, praksisformer, fagdidaktik og lovgrundlag.
På kurset arbejdes individuelt og i grupper med at:
Faglige temaer er i overensstemmelse med Uddannelses- og Forskningsministeriets ”Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb” (design og arkitektur samt billedkunst). |
Undervisningsform: Undervisningen består af introducerende forelæsninger, eksperimenterende workshops og oplæg fra de studerende.
Teorier anvendes således, at de studerende udvikler, afprøver og evaluerer konkrete praksisaktiviteter og undervisningsforløb i design og billedkunst, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre former for formidling som museale skoletjenester. |
Litteratur bliver fortrinsvis lagt på Absalon, eller kan findes online, og består af kunst-/design relevant teori, tekster vedrørende billedkunst og designs praksis og kernestof og fagdidaktiske tekster.
Modul 1: Billedkunstundervisning i gymnasiet fra bekendtgørelse til praksis (54 sider)
Forståelse for faget billedkunst på intenderet og realiseret niveau. Praksisafprøvning af TAP-metode: Vekselvirkning mellem teori, analyse og praksis. Etablering af portfolie til de studerende.
- UVM læreplan og vejledning billedkunst B STX. https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2017/stx-laereplaner-2017 (22)
- Andersen, Bonnie Bay, and Line Højgaard Porse. TAP. Teori til analyse & praksis i billedkunst. 1. udgave. Praxis, 2021. Print: 10-23, 266-271. (21) (Absalon)
- Andersen, Bonnie Bay, and Line Højgaard Porse. “TAP metoden og undersøgende undervisning i billedkunst”, TEGN 2022. Print. https://www.billedkunstundervisning.dk/2022/03/07/tap-metoden-og-undersoegende-undervisning-i-billedkunst-layoutet/ (5)
- Andersen, Bonnie Bay mfl. Kompetencer i produktionsorientede forløb - Lærererfaringer og -refleksioner. Aarhus Universitet, 2015. Web: 9-15. https://pure.au.dk/ws/files/90947494/Kompetencer_i_produktionsorienterede_forl_b_l_rererfaringer_og_refleksioner.pdf (6)
De gennemgåede teorier anvendes således, at de studerende udvikler konkrete formidlingsopgaver og længere undervisningsforløb i design og billedkunst, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre former for formidling som museale skoletjenester. De studerende gennemfører dele af undervisningsforløbets forventede analytiske og producerende handlinger.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 280
- Eksamen
- 84
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve
- Krav til indstilling til eksamen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HKUK03381U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg,Kandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink..
Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Bonnie Bay Andersen (6-7381773e3b3e476f7c7435727c356b72)
Undervisere
Bonnie Bay Andersen