HKUK03381U KA tilvalg Billedkunst 2015/KA kunsthistorie gymnasieprofil 2019: Billedkunst- og designpraksis
Visual Arts and Design: Upper-Secondary School Practice
Forskellige tilgange og discipliner indenfor billedkunst- og designpraksis og teori introduceres med henblik på anvendelse i gymnasial sammenhæng på en videnskabelig reflekterende måde.
Kursets formål er at kunne benytte konkrete erfaringer med kreative processer i kunst-/designpraksis sammen med teorier og metoder fra kunst-og designteori, og fagdidaktik i forbindelse med udviklingen af konkrete undervisningsforløb.
Faglige temaer er i overensstemmelse med Uddannelses- og Forskningsministeriets ”Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb” (design og arkitektur samt billedkunst).
Litteratur bliver fortrinsvis lagt på Absalon, eller kan findes online, og består af kunst-/design teoretiske tekster, tekster, der vedrører billedkunst praksis, og fagdidaktiske tekster.
online:
Litteratur som læses til første mødegang er:
læreplaner stx billedkunst b og vejledning (uvm.dk)
Biblioteksadgang online:
Anna M. Kindler, David A. Pariser, Axel van den Berg, Wan Chen Liu, and Belidson Dias
Esthetic Modernism, The First Among Equals? A Look at Aesthetic Value Systems in Cross-Cultural, Age and Visual Arts Educated and Non-Visual Arts Educated Judging Co-horts
(bibliotek, online: The International Journal of Cultural Policy, 2002 VOL. 8 (2). pp. 135- 151
Tom Hardy: "Nailing Jelly: Art Education in a Postmodern World". (7 - 15) i Tom Hardy red. Art Education in a Postmodern world 2006
Norman H. Freeman, "Everyday Aesthetic Thinking About Pictures" (Aesthetic Judgment and Reasoning) i Handbook of research and policy in art education/ edited by Elliot W. Eisner. Michael D. Day (2004) (s. 362-369)
Elliot Eisner, The Arts and the Creation of Mind. Yale University Press, 2002. (s. 126-131)
På Absalon:
Mart Tiemensma ”visualisering: ”at vekselvirke mellem praksis, teori og analyse” og fagdidaktisk ideologi. 2019.
De gennemgåede teorier anvendes således, at de studerende udvikler konkrete formidlingsopgaver og længere undervisningsforløb i design og billedkunst, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre former for formidling som museale skoletjenester. De studerende gennemfører dele af undervisningsforløbets forventede analytiske og producerende handlinger.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 280
- Eksamen
- 84
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetHvis du tager kurset som din gymnasieprofil er eksamensformen en portfolio. Der kan være andre eksamensformer, hvis du tager det som Billedkunst og gymnasial praksis er eksamensformen en fri mundtlig prøve ed materiale.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HKUK03381U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg,Kandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Efterårssemesteren 2021
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Marten Theodoor Tiemensma (6-757a7b383b34436b7870316e7831676e)
Undervisere
Marten Theodoor Tiemensma