HKUK03312U Kunsthistorie: Kunsthistoriefaget i dag: Historicitet, materialitet og medialisering
Art history: Art History Today: Historicity, Materiality, and Medialization
I kurset ”Kunsthistoriefaget i dag” ser vi på, hvad kunsthistorie egentlig er i dag og hvor kunsthistoriefaget bevæger sig hen. Igennem undersøgelser af aktuelle teoretiske og metodiske problemstillinger i fagfeltet genbesøges og udfordres kunsthistoriske grundlagsproblemer i lys af de transdisciplinære åbninger og dialoger, som præger kunsthistoriefagets virkefelt i dag. Kurset er bygget op af tre tematiske moduler, der danner ramme for skiftende teoretiske og metodiske nedslag under overskrifterne ’historicitet’, ’materialitet’, og ’medialitet’. Disse tre moduler er baseret på aktuel forskning og vil give indsigt i samspillet mellem teoretiske spørgsmål og det faktiske arbejde, kunsthistorikere udøver i dag.
MATERIALITET (v. Maria Fabricius Hansen)
Modulet ”materialitet” retter fokus mod de forskellige måder som
spørgsmål om materialitet og materialismer er blevet taget op på i
kunsthistoriefaget. Med afsæt i renæssancens billedkunst og
arkitektur ser vi på, hvilke sammenhænge, der kan drages mellem
materialitet og betydning, teknik, form og udtryk. Der er tale om
en periode, hvor en række traditionelle materialer og teknikker
erstattes eller suppleres med nye, samtidig med, at periodens
visuelle kultur antager nye former og funktioner. Modulet er
baseret på læsning af en række nyere kunstvidenskabelige tekster
kombineret med kildetekster fra perioden og introducerer også kort
til ’teknisk kunsthistorie’, som er betegnelsen for en faglighed,
hvor iagttagelser baseret på tekniske undersøgelser i forbindelse
med restaureringspraksis bringes i spil i kunsthistoriske
analyser.
HISTORICITET (v/Kristian Handberg)
Historicitetsmodulet skal åbne for bevidstheden om forskellige
kulturelle historieopfattelser og hvorledes nutiden former
(kunst)historiske perspektiver. Dette inkluderer spørgsmål så som
museal og kuratorisk fremstilling af historicitet, det historiske
som væsentlig tematik i kunsten i dag, og de historiesyn, der
kommer til syne i kunsthistoriske forskningspraksisser. Modulet vil
belyse dette gennem ny kunsthistorisk litteratur om historie, tid
og erindring, sammenhænge mellem forskellige historiske perioder og
forsøg på at genskrive kunsthistorien. Som særlig case vil vi se på
de seneste års forskning i en mere globalt udbredt kunsthistorie
med fokus på modernisme. Her har det været et hovedærinde at
genudvikle kunsthistorie som disciplin ud over den (vestlige) kanon
i en kritisk bevidsthed om centrale strukturer og etableret praksis
af kunsthistorie og afsøgningen af alternative muligheder både
igennem ny empiri og udtænkning af teoretiske positioner. Som tema
i modulet historicitet rejser emnet spørgsmål om forhold mellem
global samtidskunst og nationale kunsthistorier, herunder
forståelsen af dansk og nordisk kunst. Der er også tale om en
tendens, der er markant afspejlet i den museale virkelighed, som
talrige udstillinger og institutionelle tiltag viser.
MEDIALITET (v/Signe Havsteen)
Dette modul vil behandle centrale spørgsmål vedr. de måder, hvorpå kunsthistorieforskningen forholder sig til nye medieteknologier, og hvorledes disse har været med til at forandre fagets praksisser og fremstillingsformer i et historisk perspektiv. Modulet fokuserer på, hvordan kunstfagene har forholdt sig til udviklingen ikke bare af trykte bogmedier, fotografi og filmmedier, men også af moderne massemedier som avisen, telegrafen, skrivemaskinen, radioen, fjernsynet og internettet. Med særligt udgangspunkt i den betydning nye reproduktionsteknikker fik for kunsthistoriefaget i løbet af 1800-tallet, vil vi diskutere, hvordan fagets egne teoretiske fremstillinger og praksisser er under forandring i samspil med denne udvikling, og hvordan kunsthistorikeren i dag arbejder kunstfagligt teoretisk og praktisk med de potentialer og udfordringer, som denne udvikling skaber.
Kurset er baseret på et kompendie med tekster til fælles læsning.
Som baggrundslæsning anbefaler vi:
Elkins, James. What Painting Is. How to Think about Oil Painting, Using the Language of Alchemy, 9-39. London: Routledge 1999
Farr, Ian (ed.). Memory (Documents of Contemporary Art) Whitechapel Gallery/MIT Press 2014
Moxey, Keith. Visual Time. The Image in History, Duke University Press, 2013
Osborne, Peter: “The Fiction of the Contemporary” in Anywhere or not at all: The philosophy of contemporary art, Verso 2013, s. 15-35
Ross, Christine. The Past is the Present. It’s the Future Too. The Temporal Turn in Contemporary Art. Continuum, 2012
Spieker, Sven. The Big Archive. Art from Bureaucracy. Cambridge: MIT Press 2008
Undervisningen består af forelæsninger og øvelser, hvor de studerende arbejder aktivt med stoffet i grupper og individuelt. Kursuslitteraturen præsenterer et solidt udvalg af aktuel litteratur, som skal være udgangspunkt for individuel litteratursøgning og orientering i kunsthistoriefaget i dag.
I løbet af kurset producerer de studerende tre skriftlige øvelser: 1) Et paper på 1 side med beskrivelse af et emne og ”et problem”, 2) en synopsis med problemstilling på 2 sider og 3) et mindre essay på 3-5 sider. Feedback på disse og målrettet vejledning i udarbejdelsen af synopsis vil også indgå i kurset
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 280
- Eksamen
- 84
- I alt
- 420
Der gives feedback undervejs ved mundtlige og skriftlige øvelser, både individuelt og i grupper. Desuden benyttes peerfeedback ved diverse øvelser i forbindelse med undervisningen.
Der gives mundtlig feedback sammen med karakteren i forlængelse af den mundtlige eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøvePrøveform: Fri mundtlig prøve med skriftlig synopsis under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse.
Den aktive undervisningsdeltagelse består af:
• 3 skriftlige opgaver: position paper (1 side), synopsis (2 sider) og essay (3-5 sider).
Omfang: 30 minutter inkl. votering. Der gives ingen forberedelse. En skriftlig synopsis på max. 3 sider indleveres før prøven.
Pensum: 1000-1200 normalsider. - Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HKUK03312U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Efterårssemesteren 2020
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Maria Fabricius Hansen (8-756e7069767b6d7648707d7536737d366c73)
Undervisere
Maria Fabricius Hansen, Kristian Handberg og Signe Havsteen