HKUB10121U Kunsthistorie: Visualisering og analyse

Årgang 2022/2023
Engelsk titel

Visualizing and Analysis

Kursusindhold

I kurset visualisering og analyse undersøges billedkunst- og designteorier, som ofte anvendes i gymnasial undervisning. De undersøges kritisk ved at konkretisere teorierne og eksperimentere med dem. Eksperimenter og konkretiseringer sker gennem både manuelle og digitale billedfremstillings- og billedbehandlingsteknikker, som alle studerende behersker i forvejen eller som nemt kan læres.

Eksperimenternes udformning kan udføres som selvstændige formgivninger eksempelvis som foto, model, skema eller skitsering. Undersøgelserne kan også foretages ved hjælp af manipulering af reproduktioner af eksisterende værker. Den enkelte studerende lærer at vælge de strategier, som efter den studerendes mening er mest egnet i forhold til det teoretiske aspekt, den studerende vil undersøge nærmere.

Kurset introducerer til en undersøgelsesmetode, som kan være relevant for de studerendes egne undersøgelser, og som kan anvendes i forskelligartede undervisningssammenhænge (herunder billedkunst og designundervisning) idet teoretisk analyse og praktiske eksperimenter vekselvirker.

Kurset er obligatorisk for de sidefagsstuderende, som gerne vil opnå gymnasial dobbelkompetence i billedkunst og design.

Litteratur bliver fortrinsvis lagt på Absalon, eller kan findes online og består af kunst-/design teoretiske tekster, tekster, der vedrører billedkunst praksis, og fagdidaktiske tekster.

 

I undervisningsforløbet afveksles forelæsninger, praktiske eksperimenter, gruppeøvelser og workshops. Det praktiske arbejde danner rammen for den studerendes aktive og selvstændige arbejde med stoffet.
Eksamenen baseres på undersøgelser herunder praktiske eksperimenter med et selvvalgt teoretisk emne.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 293
  • Vejledning
  • 1
  • Eksamen
  • 84
  • I alt
  • 420
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse