HKUB00871U Kunsthistorie: Kunsthistorie før 1400

Årgang 2020/2021
Engelsk titel

Art History 2: History of Art before 1400

Uddannelse

Kunsthistorie

Kursusindhold

Kurset formidler viden om og forståelse af billedkunst, arkitektur og kunsthåndværk fra antikken til 1400, med fokus på den græsk-romerske oldtid, Byzans og vestlig kunsthistorie, men med globale udblik samt inddragelse af danske eller skandinaviske værker undervejs.

Kurset omhandler identifikation og anvendelse af centrale værker, kategorier og begreber tilknyttet til periodisering og analyse af kunst, arkitektur og kunsthåndværk igennem disse århundreder, ved fokus på stilistiske, formale og ikonografiske hovedkoncepter. Værkgennemgangene perspektiveres kulturhistorisk og teoretisk, samtænkt med parallelforløbet, Modul 1, ”Samtidskunst”. Der reflekteres løbende over periodebegrebet, ligesom kurset også rummer en væsentlig kunsthistoriografisk dimension gennem læsning af ældre og nyere tekster, herunder kildetekster fra de forskellige århundreder.

 

Kursets struktur

Kursets hovedforløb med fokus på billedkunst er organiseret omkring udvalgte temaer.

Kursets delforløb om arkitektur er organiseret kronologisk, med perspektivering i forhold til danske/skandinaviske bygningsværker, og med indarbejdelse af tematikker som arkitekturikonografi og antikreception. Kurset igennem øves bygningsbeskrivelse og -analyse.

Gæsteundervisere kan inddrages for at tilføje faglig specialisering inden for en bestemt periode, genre, kunstform eller tematik.

Kurset er baseret på tekstkompendium. Der forudsættes desuden læsning på egen hånd i et arkitekturhistorisk-analytisk oversigtsværk som fx David Watkin, A History of Western Architecture, Laurence King, London (1986) 2000 (3rd ed.), eller Ian Sutton, Western Architecture. A Survey from Ancient Greece to the Present, Thames & Hudson, London 1999, samt i generelle oversigtsværker efter eget valg, fx H.W. Janson (2nd ed. 1977): Verdenskunstens Historie (History of Art), Politikens Forlag eller Laurie Schneider Adams, A History of Western Art, rev. 4th ed., McGraw-Hill, New York 2008 (eller senere udgaver).

Undervisningen består af forelæsninger, ekskursioner til museer og andre kunstinstitutioner samt øvelser. De studerende arbejder i grupper med mundtlige øvelser enten i modulet om arkitektur eller om billedkunst. Desuden udarbejder alle individuelt et mindre paper.

Ideen med de øvelser, der lægges ind i undervisningen, enten individuelt eller i grupper, er at træne de studerendes kritisk-analytiske kompetencer samt deres evne til samarbejde og til strukturering af et stof, ligesom deres præsentationer og øvelser i feedback skal styrke en klar, skriftlig formidlingspraksis.
Instruktorhold
Der er tilknyttet et instruktorhold til kurset
Arbejdsbyrde
Selvom museumsbesøgene og de mundtlige oplæg og feedback ikke er obligatoriske, hører de sammen med undervisernes forskellige didaktiske teknikker.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 232
  • Øvelser
  • 20
  • Eksamen
  • 84
  • I alt
  • 420
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)

Der gives feedback undervejs ved mundtlige og skriftlige øvelser, både individuelt og i grupper. Desuden benyttes peerfeedback ved diverse øvelser i forbindelse med undervisningen.

Der feedback i forlængelse af den skriftlige eksamen.

Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Andet
Eksamensform:
Bunden skriftlig hjemmeopgave med krav om aktiv undervisningsdeltagelse bestående af to skriveøvelser af 2-3 sider.
Bunden skriftlig hjemmeopgave a 10-15 sider. Der gives 1 uge til besvarelsen.

Bunden skriftlig hjemmeopgave a 10-15 sider. Der gives 1 uge til besvarelsen
Krav til indstilling til eksamen

Aktiv undervisningsdeltagelse

Der udarbejdes to obligatoriske skriftlige opgaver á hver 2-3 normalsider i løbet af semesteret; det ene i forbindelse med hovedforløbet om billedkunst, det andet i forbindelse med delforløbet om arkitektur. I begge tilfælde besvarer de studerende et spørgsmål, der udleveres af underviseren, og opgaven skal afleveres inden for en bestemt given frist, typisk en uge.

Kriterier for bedømmelse