HKAK03211U KL. ARK Klassisk arkæologisk tema 1: Words and images. The archaeology of ekphrasis

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

KL. ARK Classical Archaeology: Words and images. The archaeology of ekphrasis

Uddannelse

Klassisk Arkæologi

Kursusindhold

Dette seminar udforsker det dynamiske samspil mellem verbal beskrivelse og visuel repræsentation i den klassiske oldtid gennem ekfrasen, den litterære teknik til levende at skildre og opfinde visuelle kunstværker. Ved at undersøge nøgleeksempler fra græske og romerske tekster undersøger vi, hvordan detaljerede skildringer af arkitektur, skulptur og andre artefakter ikke kun beriger vores forståelse af antikkens æstetik, men også fungerer som vigtige arkæologiske beviser. Kurset vil fremhæve casestudier, hvor ekfrastiske passager (tilsyneladende) har hjulpet med at rekonstruere tabte kunstværker og dechifrere kulturelle praksisser, hvilket sætter fingeren på det vanskelige forhold mellem litterære kilder og arkæologisk materiale. Deltagerne vil engagere sig i primære kilder og nyere videnskabelige debatter for kritisk at vurdere ekfrasens rolle i udformningen af vores opfattelse af antikkens visuelle og kulturelle landskaber.

J. A. Francis, Metal Maidens, Achilles' Shield, and Pandora : the Beginnings of "Ekphrasis", in AJPh 130, 2009, 1-23

J. Elsener, Ekphrasis and the gaze. From Roman poetry to domestic wall painting, J. Elsner (ed.), Roman eyes: visuality and subjectivity in art and text (2007)

F. De Armas, Simple Magic: Ekphrasis from Antiquity to the Age of Cervantes, in F. De Armas (Hrsg.), Ekphrasis in the Age of Cervantes (2005), 31-31

C. M. Chinn, Before your very eyes. Pliny, Epistulae 5.6 and the ancient theory of ekphrasis, in Classical Philology 102, 2007, 265-280

F. I. Zeitlin, Figure: Ekphrasis, in GaR 60, Nr. 1, 2013, 17-31

O. Primavesi – L. Giuliani, Bild und Rede. Zum Proömium der Eikones des zweiten Philostrat, in Poetica 44, Nr. 1/2, 2012, 25–79

A. S. Becker, The shield of Achilles and the poetics of ekphrasis (1995)

C. M. Chinn, Visualizing the poetry of Statius: an intertextual approach (2022)

R. Webb, Ekphrasis, imagination and persuasion in ancient rhetorical theory and practice (2009)

Holdundervisning, forelæsninger, ekskursioner, øvelser.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Holdundervisning
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 154
  • I alt
  • 238
Mundtlig
Individuel
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Eksamensforudsætninger

Se aktuelle studieordninger

Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt (se beskrivelse nedenfor)

Kun visse hjælpemidler tilladt (se beskrivelse nedenfor)

Hvilke hjælpemidler der er tilladt fremgår af  studieordningen.