HIVK03771U HIVK03771U INF: Entreprenørskab og innovation
Entrepeneurship and innovation
Kandidatuddannelsen i informationsstudier 2025
The course introduces entrepreneurial and innovative ways of
thinking within the broader field of information studies.
Entrepreneurship and innovation are approached as both methods and
mindsets, rooted in humanistic perspectives on creativity,
meaning-making, and societal change.
The course positions entrepreneurship as a human-centred,
critically reflective practice; one that integrates cultural
understanding, ethical awareness, and the strategic use of
information to imagine and build new forms of social and economic
value.
Students explore how narratives, data, and diverse information practices can spark innovation, support opportunity recognition, and guide the design of responsible solutions across cultural, technological, and public sectors. Through case studies and collaborative projects, the course empowers students to apply humanities-driven insights and information skills to real-world challenges and emerging entrepreneurial possibilities.
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
• Teorier og metoder til at arbejde entreprenørielt og innovativt i forhold til dataanalyse og -infrastrukturer og formidlingsstrategier.
• Entreprenørskab og innovation som dannelsesideal. • Mulighedsbetingelser for entreprenøriel og innovativ tænkning. Færdigheder i at
• Udvikle innovative løsninger relateret til dataanalyse og -infrastrukturer og formidlingsstrategier med udgangspunkt i entreprenørskabstænkning.
• Reflektere over, hvordan entreprenørskab og innovation kan skabe værdi herunder f.eks. social, kulturel og økonomisk værdi. Kompetencer til at
• Arbejde med entreprenørskab og innovation.
• Skabe værdi gennem entreprenørskab og innovation, herunder f.eks. social, kulturel og økonomisk værdi.
Durand, A. P., & Henseler, C. (Eds.). (2023). The entrepreneurial humanities: The crucial role of the humanities in enterprise and the economy. Routledge.
Bessant, J. & Tidd, J. (2024) Innovation and Entrepreneurship 4th Edition. Routledge.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 180,75
- I alt
- 208,75
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Enhver anvendelse af generativ AI (til fx til idegenerering, opsummering, redigering, visualisering eller beskrivelse af forskningsobjektet m.m.) i forbindelse med udarbejdelse af materiale til eksamen skal ske i overensstemmelse med god akademisk praksis og deklareres ved hjælp af HUM-skabelonen til deklarering af anvendelse af generativ AI.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres før semesterstart.
- Reeksamen
se KA-studieordningen fra 2025
Kursusinformation
- Sprog
- Engelsk - Delvist på dansk.
- Kursuskode
- HIVK03771U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelse
Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Henrik Jochumsen (3-6d6f74456d7a7233707a336970)
Undervisere
Samme som kursusansvarlige