HIVK03751U HIVK03751U INF: Informationspolitik og -etik

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Information Policy and Ethics

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i informationsstudier 2025 

Kursusindhold

Overvågning, privacy, datafication, personlig information, AI, GDPR – begreberne er talrige og diskussionerne livlige. Digitalisering, AI teknologi, algoritmer, etc. er afhængig af information og data – inklusiv personlig information – til træning af modeller. Samtidig producerer systemerne ny information og data. Dette udfordrer retten til privatliv, men stiller også andre etiske spørgsmål vedrørende overvågning, inklusion, retfærdighed og sikkerhed, samt hvordan vi udvikler, implementerer og anvender nye teknologier.

Informationspolitik og -etik undersøger teoretiske og praktiske konsekvenser af fremkomsten af digitale teknologier inklusiv ændrede vilkår for mennesker og samfund. Den øgede digitalisering kalder på kompetencer til at formidle mellem de tekniske domæner (fx IT- afdelingen) og resten af en given organisation. Denne kompetence kræver etisk og teknologisk forståelse, samt indblik i politisk regulering. Gennem kritisk analyse undersøges problemstillinger vedrørende teknologiers implikationer for mennesker, organisationer og samfund, (fx overvågning, privacy og digitalisering af kultur) samt de politiske og juridiske rammer for disse.

Studerende får mulighed for at følge deres egne interesser inden for emnet og vil efter at have gennemført kurset være i stand til at formulere relevante initiativer til håndtering af etiske spørgsmål i relation til digitalisering, digitale teknologier, data og information.

Målbeskrivelser

Ved prøven kan den studerende demonstrere:  

Viden om og forståelse af

• Etiske og værdimæssige implikationer af digitalisering, digitale teknologier og håndtering af data og information.

• Centrale begreber relateret til informationsetik og digitale teknologier, som fx overvågning, IT-sikkerhed, privacy og digital inklusion.

• Historiske og aktuelle teorier til forståelse af informationspolitik og etik.   Færdigheder i at • Identificere, karakterisere og analysere en problemstilling relateret til informationspolitik og -etik.  

• Analysere og reflektere over teknologi og digitalisering i en given kontekst. • Diskutere og vurdere relevante teorier, begreber og metoder til analyse af en problemstilling relateret til informationspolitik og -etik.  Kompetencer til at

• Analysere og formidle etiske og værdimæssige implikationer af digitalisering og håndtering af data og information i en given kontekst.

• Undersøge digitalisering og forskellige teknologiers muligheder og begrænsninger og formidle disse til relevante aktører.  

• Formulere og argumentere for relevante initiativer til håndtering af etiske og politiske spørgsmål i relation til digitalisering, digitale teknologier, data og information.

Bellaby, Ross W. (2022). Redefining the security paradigm to create an intelligence ethic, Intelligence and National Security, 37(6), pp. 863-873.

Cohen, Julie E. (2013). What privacy is for. Harvard Law Review 126(7), pp. 1904-1933.

(DPWP) Data Protection Working Party (2007). Opinion 4/2007 on the concept of personal data. Article 29, WP 136. Brussels: European Commission.

Frischmann, Brett and Selinger, Evan (2018). Re-Engineering Humanity. Cambridge University Press.

Zuboff, Shoshana (2020). “We Make Them Dance”: Surveillance Capitalism, the Rise of Instrumentarian Power, and the Threat to Human Rights. In R. F. Jørgensen (ed.) Human Rights in the Age of Platforms, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England. Ch. 1, pp. 3-52.

Forelæsninger, diskussioner i plenum, individuelle øvelser, gruppeøvelser, mundtlige oplæg og feedback.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 325,5
  • I alt
  • 409,5
Mundtlig
Kollektiv
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Eksamensforudsætninger

Se KA-studieordningen 2025

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Enhver anvendelse af generativ AI (til fx til idegenerering, opsummering, redigering, visualisering eller beskrivelse af forskningsobjektet m.m.) i forbindelse med udarbejdelse af materiale til eksamen skal ske i overensstemmelse med god akademisk praksis og deklareres ved hjælp af HUM-skabelonen til deklarering af anvendelse af generativ AI.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Se   Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres før semesterstart.

Reeksamen

Fageksamen: Bunden hjemmeopgave med omfang på 11-15 normalside, der gives 7 dage til besvarelsen