HIVK03662U INF: Digitalisering og teknologiske forandringsprocesser (Obligatorisk og konstituerende for profilen i Information og IT)

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Digitization and Technological Change (Compulsory and constituent for the profile in Information and IT)

Uddannelse

Studieordning Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling  Fagstudieordning for kandidatuddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling 2021

Kursusindhold

Digitalisering dækker over en yderst vigtig realitet, som består i udbredelsen af helt eller delvist computerbårne teknologier. Digitalisering indtræffer som teknologiske forandringsprocesser. Der tages udgangspunkt i forandringsledelse, digital transformation samt en metode til systemudvikling, der i sig selv udgør en digitaliseringsstrategi, og som er et centralt paradigme inden for teknologiske forandringsprocesser. Gennem grundigt kendskab til systemudvikling opnås en basis for at analysere konkrete digitaliseringsprocesser og selv bidrage til at tilrettelægge sådanne. Derudover vil der blive arbejdet med fx fremtidsværksted, som en måde at arbejde åbensindet og nysgerrigt med cases og projekter. Kurset munder ud i, at de studerende skriver en projektopgave, som forsvares mundtligt.

Målbeskrivelser

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

Viden om og forståelse af

  • centrale styringsmodeller og teorier om teknologiske og organisatoriske forandringsprocesser.
  • digitaliseringsstrategier og -processer i samfund og organisationer.
  • digitaliseringens betydning og konsekvenser for udvalgte aktører (fx borgere, brugere, professionelle og organisationer).

 

Færdigheder i at

  • identificere og analysere potentialer, udfordringer og forandringer i konkrete digitaliseringsprojekter.
  • gennemføre undersøgelser og udarbejde analyser af udvalgte aktørers brug af digitale teknologier.
  • vurdere udvalgte aktørers kompetencebehov ved forandret brug af digitale teknologier.

 

Kompetencer til at

  • analysere og diskutere forskellige digitaliseringsstrategier og teknologiske forandringsprocesser og vurdere deres betydning og konsekvenser for forskellige aktører.
  • anvende relevante teorier og metoder til at undersøge udvalgte aktørers brug af digitale teknologier.
  • samarbejde med forskellige faggrupper i tværfaglige digitaliseringsprojekter.

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

 

  • Coron, C. & Gilbert P. 2020. Technological Change. John Wiley & Sons.
  • Frické. Martin. 2016. “Logical Division”. In: Knowledge Organization 43, no. 7: 539-49.
  • Lauer, Thomas. 2021. Change Management: Fundamentals and Success Factors. Springer.
  • Mathiassen, Lars et al. 2018. Object-Oriented Analysis & Design, 2nd. ed. Metodica.

Forelæsninger, mundtlige oplæg, projektarbejde, feltstudier, gruppearbejde og vejledning.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 353,5
  • I alt
  • 409,5
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min
Prøveformsdetaljer
Se Prøvebestemmelser og Særlige bestemmelser i studieordningen Fagstudieordning for Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling 2021
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Eksaminanden skal medbringe det indleverede materiale til eksaminationen. Desuden kan eksaminanden medbringe en skriftlig disposition for den mundtlige fremlæggelse. Den må være på højst 1 normalside og skal ikke indleveres på forhånd. En kopi skal i givet fald afleveres ved eksaminationens begyndelse til såvel eksaminator og censor. Andre hjælpemidler er ikke tilladt.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Se   Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres omkring semesterstart.

Reeksamen

Se   Eksamensoversigt under ”find tid og sted”.