HIVK03006U Aal., Informations- og kulturstudiers teorier og traditioner, Obligatorisk modul
Aal., Information and Cultural Studies’ Theories and Traditions
Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2016
Kurset omhandler teoretiske og metodiske tilgange til informations- og kulturstudier. Kurset bidrager til de studerendes forståelse for den historiske begrebsdannelse og analytiske mangfoldighed der kendetegner krydsfeltet mellem informations- og kulturstudier. De studerende opnår færdigheder i at identificere og analysere informationsvidenskabelige og kulturteoretiske problemstillinger som indebærer et tværfagligt perspektiv.
Eksempler på temaer i kurset:
- Metateoretiske tilgange og interdisciplinaritet
- System- og brugerorienteret tilgange
- Cultural studies - historiske diskurser og kontekster
- Social epistemology
- Konvergens i informations- og kulturstudier
Modulet giver den studerende
Kompetencemål:
viden om og forståelse af:
informations- og kultursstudier som tværfaglig forskningsfelt,
centrale begrebs- og teoridannelser inden for informations- og kulturstudier.
færdigheder i at:
definere og beskrive udvalgte begreber, traditioner eller teorier inden for informations- og kulturstudier som et tværfagligt forskningsfelt
vurdere udvalgte begreber, traditioner eller teorier og deres indbyrdes relationer.
kompetencer i at:
diskutere og analysere begreber, traditioner og teorier i videnskabshistoriske og videnskabsteoretiske sammenhænge,
- analysere og reflektere over begrebers, traditioners og teoriers betydning og indflydelse inden for informations- og kulturstudier.
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- Vurdere og selvstændigt analysere begreber, traditioner og teorier indenfor informations- og kulturstudier som et tværfaglig forskningsfelt
- Generere ideer for samspillet mellem begreber, teorier og traditioner indenfor informations- og kulturstudier som et tværfagligt forskningsfelt.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Barker, C. (2012): Cultural Studies: Theory and Practice. Oxford: Blackwell
- Bachmann-Medick, D. (red., 2016): Cultural Turns: New Orientations in the Study of Culture. Berlin & Boston: De Gruyter
- Library Trends, 2004, vol. 52, nr. 3. Special issue on Philosophy of Information
- Black, A. (2006): "Information History". Annual Review of Information Science and Technology, 40(1): 441-473
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 36,5
- Eksamensforberedelse
- 329,3
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30Examination language(s): English / Danish
Den studerende får 24 timer før eksaminationen udleveret et eller flere spørgsmål, som den studerende skal forberede at besvare I form af et mundtlig oplæg. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, Februar 2017
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03006U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I Aalborg
- Kursuskapacitet
- 1 hold á 35 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Helene Høyrup (6-898386444344527a877f407d8740767d)
- Martin Muderspach Thellefsen (17-776b7c7e7378387e726f76766f707d6f784a727f7738757f386e75)