HIVB10221U Aflyst Digital kompetence-BATV
Digital Literacy
Fagstudieordning for , BA-TV på institut for informationsstudier STO 2019 https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/informationsstudier/informationsvidenskab_og_kulturformidling_batv
At være digital kompetent er i dag helt centralt for at varetage en række funktioner i arbejds- og privatlivet, som borger, eller som skole- og uddannelsessøgende. Det indebærer at kunne anvende teknologi kritisk og kreativt til at finde og anvende information, selvbetjene systemer, understøtte læring eller samarbejde - for blot at nævne nogle af de funktioner, som digital kompetence understøtter. På dette kursus ser vi nærmere på begrebet i både teori og praksis med særlig fokus på digital kompetence som del af en informationspraksis. Andre literacy-begreber vil også blive inddraget. Vi undersøger vilkår, barrierer og potentialer for digital kompetence blandt forskellige brugergrupper, studerer og diskuterer allerede gennemførte undersøgelser og deres kompetencebegreb, og arbejder med egne undersøgelsesdesign. Du introduceres til forskellige undersøgelsesmetoder, både mere traditionelle og nyere tilgange, og du får redskaber til selv af tilrettelægge en mindre undersøgelse, der perspektiverer begrebets betydning og anvendelse. På kurset studeres digital kompetence som en fortsættelse af de rene instrumentale tekniske færdigheder, hvor vægten snarere ligger på at nuancere begrebet i forhold til forskellige brugergrupper og brugsscenarier. Målet er at du får en udvidet forståelse af begrebet og inspiration til hvordan du efterfølgende kan gennemføre større undersøgelser og evalueringer, der bidrager til udvikling af digital praksis.
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
forskning om individers eller udvalgte gruppers informationsaktiviteter og digitale praksis
begrebet kompetence og dets relation til begreber som literacy og digitalisering
teorier om literacy og læring med særligt henblik på individers eller udvalgte gruppers brug af digitale teknologier i forskellige kontekster.
Færdigheder i at
undersøge individers eller udvalgte gruppers informationsaktiviteter og digitale praksis
diskutere og vurdere individers eller udvalgte gruppers informationsaktiviteter og brug af digitale teknologier som udtryk for deres digitale kompetencer.
Kompetencer i at
planlægge og gennemføre en afgrænset undersøgelse af individers eller udvalgte gruppers digitale kompetencer i et literacy-perspektiv
identificere og analysere karakteren af individers eller udvalgte gruppers digitale kompetencer i relation til samfundsmæssige eller institutionelle krav og forventninger
udarbejde, og vurdere forslag til udvikling af individers eller udvalgte gruppers digitale kompetencer i et læringsperspektiv.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Caeli, E.N. & Bundsgaard, J. (2020). Computational thinking in compulsory education: a survey study on initiatives and conceptions. Education Technology Research Development,68, 551-573.
- Hjelholt, M. & Schou, J. (2017). Den digitale borger. Hans Reitzels Forlag
- Gee, P. J. (2007 og senere). What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy. London: Palgrave Macmillan.
- Limberg, L.; Sundin, O. & Talja, S. (2012). Three theoretical perspectives on information literacy. Human IT, 11(2), 93-130.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 85
- Eksamensforberedelse
- 245,8
- Eksamen
- 80
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- PortfolioEksaminationssprog: Dansk
Omfang: 16-20 normalsider.
Se nærmere detaljer under kursusbeskrivelsen i Fagstudieordning for BA-TV https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/informationsstudier/informationsvidenskab_og_kulturformidling_batv - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2021
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, August 2021
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB10221U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen
- Kursuskapacitet
- 30 deltagere
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF).
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jette Seiden Hyldegård (12-6e326c7d7068696b65657668446c7971326f7932686f)
- Helene Høyrup (6-797376343334426a776f306d7730666d)