HIVB10063U Kbh: Digital kompetence
Cph: Digital Literacy
BA-TV Informationsvidenskab og kulturformidling STO 2015
På modulet skal centrale teorier og begreber fra kompetenceforskningen diskuteres og relateres til individers og udvalgte gruppers informationsaktiviteter og digitale praksis. Begrebet kompetence skal ses i perspektiv af begreberne literacy og digitalisering. På modulet skal der ses nærmere på allerede gennemførte undersøgelser af individers og udvalgte gruppers digitale kompetencer. Der kan være tale om borgernes, medarbejdernes eller f.eks. de unges digitale kompetencer. De udvalgte undersøgelser skal diskuteres på baggrund af en socio-kulturel approach.
Endelig skal der arbejdes med at identificere problemstillinger og udvælges relevante teorier og metoder til at gennemføre en afgrænset undersøgelse af individers og udvalgte gruppers digitale kompetencer set i relation til de pågældende individers og gruppers informationsaktiviteter og digitale praksis. Denne undersøgelse skal munde ud i et forslag til udvikling af individers og udvalgte gruppers digitale kompetencer.
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
forskning om individers eller udvalgte gruppers informationsaktiviteter og digitale praksis
begrebet kompetence og dets relation til begreber som literacy og digitalisering
teorier om literacy og læring med særligt henblik på individers eller udvalgte gruppers brug af digitale teknologier i forskellige kontekster.
Færdigheder i at
undersøge individers eller udvalgte gruppers informationsaktiviteter og digitale praksis
diskutere og vurdere individers eller udvalgte gruppers informationsaktiviteter og brug af digitale teknologier som udtryk for deres digitale kompetencer.
Kompetencer i at
planlægge og gennemføre en afgrænset undersøgelse af individers eller udvalgte gruppers digitale kompetencer i et literacy-perspektiv
identificere og analysere karakteren af individers eller udvalgte gruppers digitale kompetencer i relation til samfundsmæssige eller institutionelle krav og forventninger
udarbejde, og vurdere forslag til udvikling af individers eller udvalgte gruppers digitale kompetencer i et læringsperspektiv.
Faglige mål
Eksaminanden kan
diskutere centrale teorier og begreber fra kompetenceforskningen, og relatere dem til individers eller udvalgte gruppers informationsaktiviteter og digitale praksis
reflektere over undersøgelser af individers eller udvalgte gruppers digitale kompetencer og diskutere disse i et læringsperspektiv.
identificere problemstillinger og udvælge relevante teorier og metoder til at gennemføre en afgrænset undersøgelse af individers eller udvalgte gruppers digitale kompetencer
udarbejde og vurdere forslag til udvikling af individers eller udvalgte gruppers digitale kompetencer.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Bundsgaard, J. et al. (2014). Digitale kompetencer. It i danske skoler i et internationalt perspektiv. Aarhus Universitetsforlag.
- Gillen, J. (2014). Digital literacies. Routledge. Taylor & Francis Group.
- Hargittai, E. et al. (2010). Trust online: young adults´ evaluation of web content. International journal of communication, 4:468-94.
- Hasse, C. og Storgaard Brok, L. (2015). TEKU-modellen. Teknologiforståelse i professionerne. København: U-Press.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 150
- Eksamensforberedelse
- 175,8
- Holdundervisning
- 85
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- PortfolioEksaminationssprog: Dansk
Hjemmeopgave består af 2-3 portfoliobesvarelser. Omfang 20-25 normalsider for individuel besvarelse - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2018
- Reeksamen
10 dages bunden hjemmeopgave. August 2018
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB10063U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen
- Kursuskapacitet
- 30 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF)
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Kursusansvarlige
- Trine Louise Schreiber (15-77756c71683176666b75686c656875436b7870316e7831676e)
- Volkmar Paul Engerer (15-79726f6e7064753168716a68756875436b7870316e7831676e)