HIVB00282U INF: Digital design
Digital design
Informationsvidenskab og kulturformidling, BA STO 2019
Fagstudieordning for bacheloruddannelsen i informationsstudier, 2019 (ku.dk)
På kurset i Digital Design introduceres de studerende til entreprenøriel tænkning og hvordan det anvendes i praksis ved gennemførelse af et digital designprojekt. Gennem selvvalgte ”real life”-cases arbejder de studerende med at udvikle brugervenlige it-løsninger og interaktionsdesign, der skaber nye og bedre brugeroplevelser. Ud fra identificerede udviklingsbehov skal de studerende planlægge og gennemføre en designproces med inddragelse af relevante og brugerinddragende designmetoder og evalueringstilgange. Kurset introducerer desuden de studerende til forskellige perspektiver på værdiskabelse og kritisk refleksion over it-designets implikationer.
De studerende præsenterer afslutningsvis deres eksamensprojekter med ekstern deltagelse.
Faglige mål
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- målgruppe-analyser og evalueringsmetoder
- sammenhænge mellem en valgt problemstilling fra praksis og udvikling af et digitalt produkt fx database, app, eller webside på baggrund af entreprenøriel tænkning
- undersøgelses- og analysemetoder for gennemførelse af en designproces.
Færdigheder i at
- identificere en relevant problemstilling inden for digitalt design
- tilrettelægge, gennemføre og evaluere en designproces
- diskutere centrale undersøgelses- og analysemetoder til gennemførelse af designprocessen
- analysere en gennemført designproces fra praksis
Kompetencer i at
- tilrettelægge undersøgelsesdesign med henblik på at gennemføre en designproces på baggrund af entreprenøriel tænkning
- reflektere over valg af design i forhold til praksis
- formidle projektideer til relevante målgrupper og beslutningstagere.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Benyon, D. (2014). Spaces of interaction, places for experience. Morgan & Claypool Publishers.
- Hertzum, M. (2020). Usability testing. Morgan & Claypool Publishers
- Rogers, Y.; Sharp, H. & Preece, J. (2023). Interaction
design: Beyond
human-computer interaction. 6th ed. Wiley.
- Vorre Hansen, A., Dawe, C. & Buhelt, A.F. (2025). Kollektiv handlekraft: hvordan vi gennem social innovation (igen) bliver fælles om at skabe vores samfund. 1. udgave., Djøf Forlag.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- I alt
- 409,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 min
- Prøveformsdetaljer
- Eksaminationssprog: Dansk eller Engelsk
Se prøvebestemmelser i Studieordning under kursusbeskrivelsen - Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt (se beskrivelse nedenfor)
Den studerende må medbringe det opgivne pensum til det indleverede materiale til prøven.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen
- Reeksamen
August: Se prøvebestemmelser i Studieordningen under kursusbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00282U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Skema vil fremgå af kursusbeskrivelsen
- Kursuskapacitet
- 2 hold á 30 deltagere
Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jette Seiden Hyldegård (12-6d316b7c6f67686a64647567436b7870316e7831676e)